Kolín se bojí o peníze z automobilky

  • 35
Jednou by to mohlo prý mohlo vypadat takto: obrovsky bohatá vesnice Ovčáry a vedle ní chudý Kolín. Přesně toho se bojí radní v Kolíně. Nová automobilka Toyoty, Peugeotu a Citroenu (TPCA), která se nyní chystá na zahájení výroby, totiž nebude mít své oficiální sídlo v Kolíně, ale v nedalekých Ovčárech.

Ovčáry se zatím o peníze dělí
Na jejich území ostatně leží celá obří průmyslová zóna, kterou si vyhlédlo japonsko-francouzské konsorcium už před třemi lety. Problém je v tom, že jestli se jednou změní zákony o daních, Kolín nebude mít z automobilky žádné peníze - všechny by šly do Ovčár.

"Posílal jsem osobní dopis prezidentu společnosti, ve kterém jsem ho žádal, aby automobilka přehodnotila situaci. Závěr je ale takový, jaký je," říká kolínský starosta Miroslav Kaisler.

Daně vybrané od firem jdou nyní nejprve do státního rozpočtu a z něj pak do měst a obcí. Klíčem pro rozdělení peněz je počet obyvatel.

"Tak to stanovují současné právní předpisy," potvrdil Otakar Sladkovský, mluvčí Finančního úřadu Praha.

Bohatá vesnice, chudé město
Už dlouho se ale mezi politiky hovoří o tom, že by se předpisy měly změnit, a daně by tak šly přímo obcím.

Jinými slovy: čím více firem sídlem na svém území, tím víc by měla obec peněz. Proto také kolínští radní usilovali o to, aby TPCA zapsala své sídlo do Kolína. Tady, konkrétně v ulici Na Hradbách v centru města, si ho sice zapsala před třemi lety.

"Protože v té době bylo v průmyslové zóně pouze pole, a tudíž jsme tam nemohli mít ani sídlo,“ vysvětlil mluvčí automobilky Matěj Matolín. Nyní je sice v obchodním rejstříku sídlo TPCA stále zapsané v Kolíně, ovšem se zahájením výroby se adresa změní na Ovčáry.

Zákon: Kde se řídí, tam je sídlo
Podle občanského zákoníku totiž musí mít firma sídlo tam, odkud se řídí její chod. "Tím pádem je zřejmé, že TPCA musí přenést své sídlo do zóny, a ta je v katastru Ovčár," dodal Matolín.

Město má ovšem zato, že už v roce 2002 lety mělo tehdejší vedení radnice s TPCA dohodnout, že své sídlo nechá v Kolíně. Radnice prý byla při vyjednáváních příliš měkká.

S tím ovšem nesouhlasí manažer investice Vít Kosina, který pro město budování průmyslové zóny připravoval. Podle něj hrozilo, že automobilka svou investici přesune jinam, pokud by jí nevyhovovaly podmínky.

"Tvrdý může být člověk, když už fabrika stojí, tu si nikdo do tašky nesbalí, lejstra však může velmi lehce," prohlásil Kosina.

Zapomněli na to?
O sídlo automobilky a daňové výnosy se kolínští zastupitelé strachovali v začátcích celé investice. Dokonce i tehdejší šéf agentury Czechinvest a dnešní vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn tenkrát připustil, že stát i město zapomněly dohodnout, kde bude mít automobilka sídlo.

Nová francouzsko-japonská automobilka dokončuje všechny přípravy a chystá se na ostrý start v únoru 2005.