Po kolových nápojích, džusech, sirupech, minerálkách, ciderech a čajích se Skupina Kofola Jannise Samarase pouští i do piva. V listopadu oznámila převzetí pivovarů Holba, Zubr a Litovel, které do nedávna sdružovala společnost Pivovary CZ Group. Kofole tak bude po schválení antimonopolním úřadem patřit pátá největší pivovarnická skupina v Česku.
Kdy jste se rozhodli pivovary koupit?
O možném prodeji společnosti Pivovary CZ Group jsme se dočetli v novinách. Zhruba před rokem jsme se rozhodli, že to zkusíme, že vstoupíme do tendru na nové majitele. A jsme rádi, že se to povedlo. K akvizici přistupujeme s maximální pokorou k umění pivovarských lidí, kteří pokračují ve staletími prověřené tradici výroby kvalitního piva.
Myslím, že jsem jeden z nejhorších manažerů v téhle firmě, říká šéf Kofoly |
Jaký byl hlavní důvod?
Stále se v Kofole rozhlížíme, jak podpořit a rozšířit náš stávající byznys. Dlouhodobě podporujeme tradiční a lokální značky se silným příběhem. A v tomto případě jde o pivovary s dlouhou historií, které se pyšní skvělými značkami, jako jsou Litovel, Zubr, Holba. Jde o piva, za kterými není jen kus historie, ale i chuť, kterou oceňují znalci a díky níž se umisťují v žebříčcích degustačních soutěží. Navíc jde o značky z našeho „domácího“ regionu a byla by velká škoda, kdyby je koupil nějaký zahraniční investor.
V čem vidíte přínos spojení s Pivovary CZ?
Naším cílem je podpořit um a kvality malých českých pivovarů. Chceme i nadále rozvíjet tradiční české značky, které mají potenciál dalšího rozvoje, a to nejen ve svých regionech, ale i v rámci exportu. A přestože nám v tomto případě nejde o přímé synergie s naším dosavadním nealko byznysem, i pivní průmysl má nějaké společné rysy s nápojovou branží. Uvidíme, kam nás tato cesta zavede. Nicméně na začátku každé investice vidí snad každý jen světlé zítřky.
Kofola s rumovou příchutí narazila. Záleží na rodičích, jestli ji dětem koupí |
V čem vidíte spojitost?
Pivovary chceme řídit jako samostatný byznys. Nicméně určitě lze hledat nějaké synergie v logistice, případně čerpat z našeho dosavadního distribučního know-how. V regionech, kde tato piva vznikají, se pravděpodobně budeme potkávat s Kofolou i v rámci zákaznické báze. Ale to ukáže až čas. Nyní čekáme na schválení koupě antimonopolními úřady, dokončení akvizice očekáváme zkraje roku.
Může to mít také do budoucna výhodu? Do restaurací dodáváte i další produkty, máte výhodu toho, že byste mohli nabízet ke Kofole také některé z piv?
Jak jsem už řekl, jde o dva oddělené byznysy. Společnosti jsou a i nadále zůstanou obchodně oddělené. Takže takto o tom nepřemýšlíme. Chceme podpořit lokální pivní značky a udělat z nich klíčové značky v regionech, kde jsou doma. Zároveň bychom se rádi pokusili rozšířit jejich věhlas ještě více v zahraničí.
Dvacetiprocentní podíl získal vedle vás i regionální výrobce tyčinek Úsovsko podnikatele Jiřího Milka. Jaký vám tohle dává obchodní smysl?
Hledali jsme spoluinvestora nejlépe s regionální působností. S Úsovskem spolupracujeme dlouhodobě a je pro nás velkou výhodou, že se vzájemně známe. Jsme rádi, že spolupráce zaklapla z obou stran a i jim se myšlenka zamlouvala. V akvizici figurují jako finanční investor, jehož motivací je primárně lokální patriotismus.