Pro aerolinky by nakupování povolenek znamenalo růst nákladů, což by se promítlo také do cen letenek. Ilustrační foto.

Pro aerolinky by nakupování povolenek znamenalo růst nákladů, což by se promítlo také do cen letenek. Ilustrační foto.

Klaus odmítl novelu, která počítá s emisními povolenkami pro aerolinky

  • 4
Prezident Václav Klaus vetoval novelu zákona, podle níž by letecké společnosti od roku 2012 musely nakupovat emisní povolenky. Platily by tak za znečišťování ovzduší svými letadly.

Klausovi vadilo hned několik věcí. Jednak samotné obchodování s emisními povolenkami, které je podle něj dalším zásahem do ekonomické svobody "s velmi pochybným zdůvodněním, protože doktrína globálního oteplování fakticky zkrachovala".

Dále se prezident obává, že rozšiřováním této praxe vzniká stínový trh, jakási stínová měna. "Jde o časovanou minu pod celou naší ekonomikou, což je v souvislosti s důsledky světové ekonomické krize mimořádně nezodpovědné," uvedl prezident.

Novela má stlačit emise na dřívější úroveň

Pro aerolinky by bylo zavedení povolenek nepříjemné. Už dříve se nechaly slyšet, že by to znamenalo růst nákladů a tím pádem zdražování letenek.

Podle ministerstva životního prostředí by ale dopravci dostávali do roku 2020 zdarma 85 procent povolenek a nakupovali jen 15 procent.

Návrh, který vyplývá z nařízení EU, má za úkol stlačit emise z letecké dopravy na úroveň, která byla v EU v letech 2004 až 2006. Za čtrnáct let od roku 1990 emise z letectví v Unii vzrostly o 87 procent.

Opatření počítá s tím, že za dva roky budou moci letečtí provozovatelé získat povolenky na 97 procent emisí průměrně vypuštěných za rok mezi lety 2004 a 2006. Mezi lety 2013 a 2020 bude množství povolenek sníženo na 95 procent.