Obchodníci se ještě před snížením daně čokoládou či kávou mohou předzásobit. Ilustrační foto

Obchodníci se ještě před snížením daně čokoládou či kávou mohou předzásobit. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Kdo vydělá na levné čokoládě? Bitva už začala

  • 40
V redakci Sbírky zákonů, která sleduje a zveřejňuje veškeré změny českého práva, v posledních dnech drnčí každou chvíli telefon. Jen tam totiž umějí nejlépe odhadnout a spočítat, kdy se přesně sníží daň z cukrovinek, kávy či žvýkaček.

Nový zákon o dani z přidané hodnoty, který u sladkostí snižuje daň z devatenácti na pět procent, proplul Sněmovnou, Senátem i Kanceláří prezidenta republiky. A teď čeká na otištění ve Sbírce zákonů České republiky, která je pro obchodníky a výrobce rozhodující.

Poslanci totiž do zákona nedali přesné datum, začne proto platit až patnáctý den po jeho vytištění. Pro výrobce a dovozce čokolády, kávy, čaje a obchodníky je to klíčová věc. Jde totiž o velké peníze.

Hrozí jim, že část měsíce budou ze stejné čokolády účtovat a platit jednu daň a druhou část měsíce jinou. "Děláme vše pro to, aby změna daně nastala od 1. července," tvrdilo ještě počátkem minulého týdne ministerstvo financí.

To by však musela novela vyjít ve Sbírce právě uplynulý pátek. A to se nestalo. Teprve v pátek kolem poledne do klíčové místnosti redakce Sbírky zákonů dorazil takzvaný publikační příkaz z Parlamentu ČR opatřený podpisem premiéra.

"Odhaduji, že bychom novelu mohli vydat do konce června," říká Zdeněk Voborník ze Sbírky zákonů. To znamená, že s nižší daní musí výrobci a obchodníci (a snad i zákazníci s nižší cenou) počítat nejdříve od poloviny července. Na den přesně to zatím nikdo říci nedokáže.

"Vedou se jednání o tom, aby novela vyšla tak, aby vstoupila v platnost k 1. srpnu," říká mluvčí ministra financí Jaroslav Růžek. Zároveň však jeho úřad na své webové stránky pověsil oznámení, že nelze předvídat, kdy předpis vyjde ve sbírce.

"Je to komplikace. Musíme být stále ve střehu," říká Jitka Hofmanová za Kraft Foods, výrobce kávy Jacobs či čokolády Milka. Výrobci musí v den D začít účtovat nižší daň a upravit ceny. Stejně tak obchodníci. A zákazníci mohou jen doufat, že zlevní.

Kdo nejvíce ztloustne?
Pokud hypermarkety a další obchody zlevní, což dnes tvrdí, mohl by "zloustnout" zákazník. Šanci a možnost však mají i obchodníci. Ti mohou na změně daně vydělat nemalé částky. A to i v případě, kdy snížení daně plně promítnou do ceny zboží.

Mohou se totiž ještě před snížením daně čokoládou či kávou předzásobit. Když tohle zboží prodají, až se daň sníží, tak třeba na čokoládě prodávané za šestnáct korun vydělají korunu. A to díky tomu, že si od finančního úřadu nechají vrátit 19procentní daň z nakoupených zásob, zatímco z prodaného zboží zaplatí jen pět procent.

To, že nejde jen o teoretickou konstrukci, potvrzují obavy výrobců a dovozců, kteří se obávají velké vlny spekulativních nákupů. "Měli jsme na toto téma dotazy od firem, kterých se to týká," říká Jan Levora, předseda Sdružení pro značkové výrobky zastupující společnosti, jako je například Nestlé či Kraft Foods.

Sdružení si objednalo právní analýzu a ta potvrdila, že obchody mají možnost na masivních nákupech a změně daně vydělat. "Mohou to udělat, ale my doufáme, že to neudělají," říká mluvčí Kraft Foods Jitka Hofmanová.

"Nemáme nějaké výrazné signály oživení poptávky po potravinách, které budou přeřazeny do snížené sazby daně," dodává mluvčí Nestlé Martin Walter. Důvodem podle něj může být i to, že panuje zmatek v tom, kdy ke snížení daně dojde.

Oslovení obchodníci tvrdí, že žádné spekulativní předzásobení, na kterém by mohli vydělat, nechystají. "Zásobujeme se průběžně," uvedl mluvčí Aholdu. "Detaily naší nákupní politiky nezveřejňujeme," říká jednatel Intersparu Johannes Holzleitner.

Miliardy ve hře
Změny cen se budou v hypermarketech týkat tisíců položek od čokolád, čokoládových cukrovinek, bonbonů, žvýkaček, koření, káv, čajů, ale i třeba mořských plodů. Útraty za tyto pochutiny jdou ročně do miliard korun.

Podle údajů společnosti AC Nielsen Češi v obchodech nakoupí čokolády za dvě miliardy ročně, kávy za skoro čtyři miliardy, a stejně tak i černého čaje. Snížit u těchto výrobků daň se rozhodli politici náhle před volbami. Možné to přitom bylo už dlouho, protože Evropská unie, jejímiž pravidly se politici často zaštiťují, tomu nijak nebránila.

A navíc: i ze všech ostatních potravin se platí pouze pětiprocentní přirážka. "Jsem rád, že to bude sjednoceno. Dosud jsem platil z poloviny koření daň pět procent a z druhé devatenáct procent. Byl to chaos," říká Jan Drašnar, který do Česka dováží koření.

Například majoránka, bazalka či petrželka byly dosud považovány za suchou zeleninu a platila se z nich daň pětiprocentní. Ale pepř a další už měly vyšší přirážku.

Otázka je, jak dlouho nynější daně vydrží. ODS chce v nižší sazbě ponechat jen některé "běžné" potraviny. Podnikatelé tak možná už brzy budou opět napjatě čekat na nový výtisk Sbírky zákonů.