A kvůli čemu? Především proto, aby vyřídil internetovou poštu nebo poslal SMS na mobilní telefon. Právě tyto služby byly nejnavštěvovanějšími místy internetu. A hned po nich pak počítačové hry a sex. Odborníci tvrdí, že právě virtuální erotika přispěla všude ve světě k největšímu rozmachu internetu.
I když cena za připojení k internetu mírně poklesla, stále zůstává spolu s cenami počítačů podle expertů největší brzdou jeho rozvoje.
Češi loni přišli internetu opravdu na chuť: doba připojení, uskutečněného především přes modem, loni vyskočila o více než šedesát procent. A to i přesto, že podle statistik a alternativních operátorů jsou ceny za připojení k síti v Česku stále vysoké.
V loňském roce každý Čech pobyl na webových stránkách denně minutu a zaplatil za to 1,45 koruny ve špičce, případně 80 haléřů mimo ni. V absolutním srovnání se světem to není cena vysoká a řadí Českou republiku mezi tři nejlevnější země OECD (sdružení 24 nejvyspělejších zemí světa). Levnější to mají jen Turci a Korejci.
Těmito čísly argumentuje dominantní Český Telecom, který připojuje drtivou většinu domácností a také stále většinu firemních klientů. Protože má stejné náklady na technologie jako firma kdekoliv jinde na světě, je takové srovnání z jeho pohledu oprávněné.
Pokud se ovšem cena přepočítá podle kupní síly obyvatel, kteří za služby platí, situace se otočí. V době mimo špičku je česká cena za připojení k internetu nad průměrem Evropské unie, v době špičky je ze zemí OECD dokonce druhá nejdražší. Nelichotivé prvenství připadá sousednímu Maďarsku.
Podle tuzemských odborníků je cena připojení hlavním kritériem při výběru poskytovatele internetu; komplexnost a kvalita služeb je až na dalších místech. Ještě většímu rozvoji českého internetu tak kromě nákladů na počítač brání právě cena za připojení. Tu tvoří měsíční poplatek a platby za provoz, v nichž je i provize poskytovatelům připojení k internetu, která může teoreticky dosáhnout až 26 procent z celkových výnosů.
Podle zástupců konkurence Českého Telecomu je pro českého zákazníka přístup na internet stále nákladnou záležitostí. Aliatel i Contactel upozorňují na to, že nerozhodnost Českého telekomunikačního úřadu přispívá k nepřehlednosti na českém trhu a umožňuje Telecomu diktovat zákazníkům vysoké ceny za přístup na internet. Zároveň vysoké ceny za propojení mezi Telecomem a ostatními telekomunikačními firmami neumožňují poskytovat cenově přijatelnější služby.
Loňský růst českého internetu přispěl k tomu, že peníze neplatili jen připojení uživatelé. Významně se přidala i reklamní branže. Přesto, že se odhady několika agentur od sebe výrazně liší, českým internetem proteklo minimálně 160 milionů korun - což bylo proti loňským odhadům o šedesát procent více. Optimističtější odhady mluví o 240 milionech korun a předpovídají meziroční nárůst o více než devadesát procent. Odborníci takový nárůst přičítají tomu, že zatímco předloni reklamní agentury nad internetovou reklamou jen ohrnovaly nos, loni v nich už vznikaly skupiny specializované na internet.
Na síť sítí se podle dostupných informací polovina lidí připojuje ze zaměstnání a třetina z domova. Výrazných čtrnáct procent přístupů mají také školy.
Podle sociologických průzkumů začínají více na chuť internetu přicházet také ženy. Ty loni tvořily čtvrtinu internetové populace a proti předloňskému roku to znamenalo pětiprocentní nárůst. Polovina lidí navštěvujících elektronický svět je mladší než pětadvacet let. Nejvyhledávanějším slovem v loňském roce bylo podle portálu quick.cz Nokia. Po ní lidé nejvíce hledali pohlednice, celebrity a chtěli posílat textové zprávy.
Po internetu surfuje půl miliardy lidí
Na půl miliardy lidí surfuje po internetu. Agentura Nielsen/NetRatings se zaměřila na přistup na webové stránky v posledních třech měsících roku 2001. Ze svého domova přístup se na internet přihlásilo zhruba 498 milionů lidí, což je o pět procent více než od července do září loňského roku. Nejaktivnějšími "surfaři" jsou Asiaté.
Prvenství ve zvýšení přístupu na internet patří Asiatům. K webu se připojují častěji než kdekoli jinde. Od října do prosince zvýšili počet připojení o 5,6 procenta.
Na druhém místě byli Evropané, kteří zvýšili počet připojení o 4,9 procenta. Za nimi následovala Latinská Amerika (nárůst 3,3 procenta). O třetí místo se podělila s USA, kde počet připojení vzrostl o 3,5 procenta.
Severní Amerika má prvenství v návštěvnosti webových stránek. Její podíl představuje 40 procent. Následuje Evropa, Blízký východ a Afrika s podílem 27 procenta. Na třetí místě je Asie s dvaadvacetiprocenntím podílem návštěvnosti.
V rámci Asie, kde společnost Nielsen/NetRatings monitoruje osm zemí, má nejvyšší míru připojení na internet Singapur. Na tomto ostrovním státě má přístup k internetu asi šedesát procent domácností. Na posledním místě je Indie.