Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K Vánocům nedostáváme správné dárky

  0:01
Je to rafinovaná finta. Stačí jediný dotyk a děti vědí, který dárek pod stromečkem skrývá hračku a který je "fuj". A může mít sebelepší obal. Pozná se to po hmatu. Když je balíček měkký, takzvaný "měkkoš", tak je uvnitř hlavně oblečení. A s tím si hrát nelze.

Hračky totiž Ježíšek nosí v tvrdých krabicích. "Oblečení děti moc neuspokojí, což si každý pamatuje z dětství," říká Stanislav Čihák, otec čtyř dětí a šéf internetového hračkářství.

Děti nad novým tričkem sice jásat nebudou, ale pro dospělé je to naopak jeden z nejoblíbenějších dárků. Móda je v hitparádě hned za elektronikou. Podle průzkumu, který pro MF DNES zpracovala agentura SC&C, si něco na sebe jako hlavní dárek přeje přes osm procent lidí.

K regálům s oblečením také lidé při nakupovaní míří nejčastěji. Každý druhý člověk se tedy chystá koupit jako dárek "měkkoše". Tím však shoda mezi tím, co si lidé přejí a co kupují, končí.

Elektroniku, po které lidé touží nejvíc, kupuje málokdo. Lidé podle agentury TNS Factum častěji utrácejí za alkohol a cigarety. Ty si však pod stromeček nikdo nepřeje. Stejně jako cukrovinky. Ty také nikdo nechce, přesto je letos vybalí 13 procent lidí.

Zatímco dospělí se svým dárkem často netrefí do tajných přání, v hračkách se rodiče moc nespletou. Co nejvíc letí, o tom děti doma mluví už týdny před Štědrým dnem. "Stálicí pořád zůstávají stavebnice jako Lego a další," říká Stanislav Čihák.

Velký zájem je letos i o beyblady, což je novodobá varianta káči, s níž si hráli už prarodiče.  Kdyby si lidé směli vybrat jen jediný dárek, tak by to na celé čáře vyhrál klid a rodinná pohoda. Dárek, jaký nikdo nemůže zabalit a věnovat, si přeje dvanáct procent lidí.

Od Ježíška chceme televizi. Přinese ponožky 
Kdo ví, po čem jeho blízcí touží, má vyhráno. Jenže pro většinu lidí je složité o tom přemýšlet. Neznáme své blízké ani jejich přání, a tak se neumíme dárkem trefit.

Má to být velké tajemství: co letos nadělí Ježíšek? Není moc fér říkat to dopředu. Ale třeba se zase mnozí lidé budou o to víc těšit. Pokud se trefí do jejich přání.

Z průzkumu agentury TNS Factum plyne, že většina lidí najde pod stromečkem oblečení, kosmetiku, parfém či knihu a cédéčko s muzikou. Potíž je, že by si přáli vybalit z vánočního papíru spíš myčku, novou televizi či mobilní telefon. To zjistil průzkum, který pro MF DNES provedla agentura SC&C.

Srovnání dokazuje, že Češi kupují svým blízkým jiné dárky, než po kterých oni touží. S jedinou výjimkou, a tou je oblečení. Něco nového na sebe patří mezi první tři největší přání Čechů a Češek. A to se jim také jako jedno z mála splní. Téměř 60 procent lidí letos pro dárek zamíří právě mezi regály s oblečením.

Se splněním těch ostatních přání je ale trochu potíž. Nejvíc lidí si přeje dostat cokoliv, co se dá najít v oddělení elektro - vybavení domácnosti. Nejlépe tedy novou televizi, stereo soupravu, či třeba myčku, která ladí s kuchyňskou linkou.

Jenže z toho, co letos lidé nejvíc kupují, plyne, že dárky budou skromnější. Nejčastěji lidé pořídí oblečení či prádlo nebo zajdou do drogerie pro balíček s mýdly či líčidly.

Proč kupujeme něco jiného, než si přejeme dostat? Kdo má hluboko do kapsy, ten ví, proč nesplní tajná přání nejbližších. Sociologové také míní, že se lidem nechce víc přemýšlet nad tím, co by si obdarovaní skutečně přáli.

"Těžko říct, proč to tak je. Jedním z důvodů zřejmě bude, že přání obdarovávaných neznáme, protože jsme se o ně nezajímali," míní Jana Hamanová z agentury pro výzkum veřejného mínění SC&C.

A také je jednodušší sáhnout po tom, co nám obchody servírují až pod nos. Obchodníci s kosmetikou se shodují, že nejrychleji letos mizí právě vánoční balíčky s kosmetikou. "Přitom jsou v nich stejné věci, jako leží na pultech celý rok," říká Tomáš Babka ze drogerie Rossman.

"Je normální, že na to kdekdo zabírá. Obchodníci to vědí a využívají toho. Způsob balení se začíná prosazovat jako jeden z nástrojů marketingového boje," vysvětluje Tomáš Krásný ze společnosti pro výzkum trhu Incoma.

Existují však i výjimky. Lidé, kteří při koumání, co dát milým pod stromeček, nevytahují peněženku, ale zapojí spíš vlastní ruce. Marek Kralovič z Rudy na Rakovnicku žije v rodině, kde je normální, že si všichni vzájemně vyrábějí dárky sami. Vlastnoručně.

"Loni jsem třeba ženě udělal luk. A taky ode mě dostala indiánský tkalcovský stav na tkaní korálků. Já od ní nejčastěji dostávám sponky do vlasů," popisuje. Dárkem od dětí jsou třeba na skle malované obrázky nebo hrníčky z pálené hlíny.

Vlastnoruční výrobek, to je i tip na dárek pro ty, kteří vydělávají tolik, že už mají všechno. "Což je případ mé sestry. A tak jí každý rok vyrábím nějaký originál. Třeba polštářky, speciální ubrus a podšálky nebo netradiční pantofle," říká Dita Kotyková.

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Májové svátky 2024: 1. května bude otevřeno, na Den vítězství se obchody zavřou

29. dubna 2024  13:03

Květnové svátky zamíchají s otevírací dobou v obchodech. Ta se řídí zákonem, který nařizuje, že...

Šok, radost i překvapení. Vylosovali jsme tři hlavní výherce jarní Megahry

29. dubna 2024  12:38

Jarní Megahra na portálu iDNES.cz dospěla do finále. Kromě poslední týdenní výhry, kterou si odnáší...

Prodejce letenek Kiwi se po čtyřech letech ve ztrátě vrátil loni k zisku

29. dubna 2024  12:30

Český prodejce letenek Kiwi.com se loni po čtyřech letech ve ztrátě dostal zpět do ziskového...

Do Německa s povinnou místenkou. Deutsche Bahn zpřísnily pravidla i kvůli fotbalu

29. dubna 2024  11:51

Kdo bude přes léto cestovat vlakem přes Drážďany dál na sever Německa, musí počítat s povinnou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...