V pražské „továrně“ na jídlo do letadel vzniká až 18 tisíc porcí denně

  9:45aktualizováno  9:45
Jídlo z této firmy míří rovnou do nebe. Společnost dnata, která spadá do skupiny Emirates a je jedním ze světově největších poskytovatelů leteckých služeb, denně připraví v české centrále u pražského letiště až 18 tisíc jídel. Ty pak již v naložených vozících umísťuje do letadel.

V současnosti obsluhuje společnost sídlící na pražském letišti 18 aerolinek. Mezi její klienty patří například České aerolinie, Travel Service, Korean Air, Hainan Airlines, American Airlines, Air Canada, Emirates. Celkově funguje dubajská firma na 127 letištích po celém světě. Kromě takzvaného „inflight cateringu“ se společnost v Praze zabývá i palubním prodejem – do letadel dodává jak balené jídlo a nápoje, tak i voňavky či kosmetiku.

Firma na pražském letišti zaměstnává zhruba 50 kuchařů. Mezi Čechy jsou zástupci zahraniční kuchyně – dva z Číny a jeden z Tuniska. Za den připraví kuchaři kolem sto druhů jídel. Převažují teplé pokrmy, tradičně tedy oběd a večeře, někdy snídaně. To doplňují předkrmy, dezerty a svačiny. Jídla se připravují zvlášť v teplé a studené kuchyni, separátně oddělená je kuchyně Halal.

„Každá aerolinka po nás žádá něco jiného. Buď si sama řekne co, nebo to musíme vymyslet,“ vysvětluje ředitel František Šír, který zastupuje společnost dnata v České republice. Jednou ročně tak zástupci leteckých společností dorazí na prezentaci jídel, kde vyberou pokrmy, které se po celý rok budou objevovat na palubách letadel, a to ve čtyřech rotacích. To znamená, že se cestující během roku může u jedné aerolinky setkat se čtyřmi druhy snídaně, oběda či večeře, které se obměňují. Pro každou třídu se sestavuje jídelníček zvlášť.

Fotogalerie

Společně s vybranými pokrmy pak dostávají aerolinky i fotonávod, jak správně postupovat při servírování jídel v byznys a první třídě. Podle postupu přesně vědí, jak suroviny na talíř naaranžovat.

Při kompletování jídla a přípravě vozíků, musí být dodržena přesná nakládací schémata. „Je to hodně o logistice. Každé letadlo je jiné, každá kuchyň uvnitř je odlišně vybavená,“ podotýká Šír. Při nakládání vozíků proto musí společnost dodržovat přesné postupy. „Když cestující poprosí letušku o plátek citronu, tak ho musí najít automaticky. Ví přesně, v jaké přihrádce se surovina nachází,“ vysvětluje Šír. O nakládání vozíků do letadel se stará dispečink, který sídlí v jedné z místností společnosti. Pokud se letadlo zpozdí, či je let na poslední chvíli zrušený, společnost je schopná poměrně rychle reagovat. „Nejhorší ale je, když se letadla mění. V tu chvíli totiž musíme například přendat vozíky z Airbusu do Boeingu, a to je problém, protože se každé nakládá jinak,“ popisuje Šír.

Den na přípravu

Objednávky na jídla dostávají kuchaři 24 hodin předem. V sezóně připraví až 18 tisíc porcí denně. Na většinu surovin má společnost vlastní dodavatele, avšak některé speciální produkty si aerolinky obstarávají samy. Firma je skladuje a následně připravuje ke konzumaci. „Je tu devět celních skladů. Každá aerolinka v nich má vlastní vybavení – příbory, tácky, vozíky, slánky, ubrousky či třeba kleště na led. My se o to staráme,“ říká Šír.

V souvislosti se skladováním zmiňuje trend, který v posledních letech zaznamenal. Pro ekonomickou třídu požadují dopravci mražené produkty, které dnata nakupuje u zahraničních velkovýrobců. Následně je uskladní v mrazících boxech. „Před odletem musí dojít k rozmrazovacímu procesu podle hygienických podmínek. To máme také na starost,“ vysvětluje Šír a dodává, že z pohledu dopravce jde o finančně úspornější řešení.

Byznys s občerstvením na palubách letadel prošel v posledních letech výraznou změnou. Většina dopravců v Evropě vyškrtla ze své nabídky bezplatné občerstvení v ekonomické třídě. Podle Šíra si však cestující například za biftek v oblacích rádi připlatí.

Regenerace potravin

A čím je příprava pokrmů do letadla specifická? Především „regenerací“ potravin. Mezitím, co v restauraci dostanou zákazníci jídlo čerstvé hned po uvaření, před cestou do letadla je potřeba jednotlivé chody šokově zchladit. K tomu využívají kuchaři kapalný dusík, který zabrání množení bakterií. Na palubě letadla se pak potraviny ohřejí, popřípadě dokončí – opět podle návodu, který firma pro palubní personál připravila.

Kromě jídla pro cestující obstarává firma také občerstvení pro posádku. Některé aerolinky požadují pro své zaměstnance speciální menu, jinde dostanou to samé, co pasažéři. Piloti přitom nikdy nesmí dostat stejné jídlo. Jedná se o běžnou bezpečnostní proceduru, která má předejít situaci, že se oběma udělá nevolno.

Nejčtenější

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Další z rubriky

Nic jsme neporušili, klidně ať rozhodne soud, říká manažer Agrofertu

Člen představenstva Agrofertu Petr Cingr

Auditoři Evropské komise se nebyli podívat ani v jedné z našich firem, o kterých hovoří jako o problematických, říká...

Omezit slevy, zakázat prodej se ztrátou. Čechy láká francouzská regulace

Ilustrační snímek

České ministerstvo zemědělství by se rádo inspirovalo zákonem omezujícím slevové akce v obchodních řetězcích ve...

Prstenec drahoty. Růst cen nemovitostí se z Prahy přelévá do okolí

Bydlení v projektu Byty Jesenice zajistí moderní život v blízkosti centra Prahy...

Sny o vlastním bydlení se mnoha obyvatelům hlavního města dál komplikují. Populární řešení z posledních let v podobě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz