Pracovních míst by na jižní Moravě mohlo být více, říkají podnikatelé

Pracovních míst by na jižní Moravě mohlo být více, říkají podnikatelé | foto: Profimedia.cz

Investoři: Brněnští politici nás brzdí

  • 4
Investorů a tudíž i pracovních míst by na jižní Moravě mohlo být víc, než je nyní. Jenže mnozí podnikatelé, kteří by zde rádi investovali, mají problém získat pro své továrny a kanceláře vhodný prostor.

Například americká společnost Andrew Telecomunications postavila v průmyslové zóně v Modřicích u Brna závod na výrobu antén. V továrně pracuje šest set lidí. Před dvěma lety firemní manažeři rozhodli, že podnikání v Modřicích rozšíří. To ještě netušili, jakou anabázi podstoupí.

"Přišli jsme na modřický úřad, že chceme přistavět další halu a zaměstnat nové lidi. Po dvou letech složitých jednání a dohadování nám předběžně nabídli parcelu vzdálenou tři sta metrů od naší budovy, ačkoli naproti té naší je volné prostranství," vysvětluje ředitelka Jana Vybíralová.

Dodává, že pokud firma svůj nový provoz postaví tři sta metrů od toho současného, prodraží se to. "Budeme tam muset dojednat zvláštní ostrahu nebo zřídit úplně novou kantýnu."

Jen dodržujeme zákony, říká starosta
Podle starosty Modřic Jaromíra Valenty (ODS) si společnost přeje stavět na místě, kde mají podle územního plánu být pole. Změnu současného územního plánu proto nejprve musí schválit zastupitelé. Hlasovat o tom budou v březnu. A protější parcelu firmě nenabídli, protože továrna by jim vykousla čtverec z celistvého pole.

"Máme radost, že zde firma podniká. Ale musí se chovat, jak vyžadují české zákony," poznamenává Valenta. Do doby, než politici rozhodnou, bude tedy stovka zaměstnanců dojíždět do kanceláří, které si firma pronajala v Brně na Černovické terase.

Za svoz pracovníků desetitisíce
Investoři, kteří dají na vábení měst a na jižní Moravě postaví továrnu, unisono opakují další stížnost: Musí řešit, jak lidi do práce dopravit. "Několikrát jsme už kvůli tomu jednali s představiteli města. Chodíme, tlačíme, odezvy sice jsou, ale čekali jsme, že město bude mít dlouhodobý plán, když připravilo průmyslovou zónu," poznamenal Martin Röhrich ze společnosti Daikin, která svou výrobnu postavila na Černovické terase. Než jednání skončí, nezbývá firmě než si platit soukromého dopravce a lidi vozit.

Stejné problémy má i společnost Daido Metal Czech, další japonský investor z Černovické terasy. "Jen autobusy nás stojí sto deset tisíc korun každý měsíc," připojuje Vybíralová z firmy Andrew. Společnost totiž sama zajišťuje dopravu pracovníků z Brna do průmyslové zóny.

"Existuje plán integrované dopravy a Černovická terasa tam je. Musíme se jen s Brnem dohodnout na linkách," uklidňoval v pátek manažery hejtman jižní Moravy Stanislav Juránek (KDU-ČSL).