Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Leoš Mareš, Kovy nebo Shopaholic Nicol. Firmy se bez influencerů neobejdou

  6:00
Teenagery už dnes sotva osloví tradiční reklama v televizi nebo v novinách. Přitom právě zájem mladé generace hraje pro řadu značek klíčovou roli. Firmy proto stále intenzivněji zkoušejí nové způsoby, jak právě tuto skupinu ulovit. Rostoucí oblibu si i v rámci marketingové komunikace získávají influenceři, tedy lidé s vlivem či známé osobnosti.
Leoš Mareš

Leoš Mareš | foto: Milka / David Horák

Jak ukazuje aktuální studie agentury Ogilvy & Mather mezi dvěma stovkami marketingových šéfů, influencery ve svých marketingových kampaních používá 44 procent firem. „Kdybychom jim stejnou otázku položili před rokem, byl by jejich podíl výrazně nižší,“ říká ředitel Ogilvy & Mather Ondřej Obluk.

Generace YouTube

Průzkum však ukazuje, že převážná většina marketérů považuje spolupráci s influencery zatím spíše jen za doplněk marketingové komunikace. Vyhradí na ni méně než pětinu rozpočtu, který mají na propagaci určený. „Dá se říci, že o influencerech všichni uvažují, ale zatím spíše experimentují. I ti, co je už objevili, na ně dávají málo,“ říká Obluk.

Navíc preferují odměnit influencera v naturáliích než mu vyplatit klasický honorář. V Česku tak podle Obluka bude dvacet třicet lidí, které mohou tyto aktivity dobře živit.

Přesto už jde o velký trh. „Bavíme se o stovkách milionů korun s potenciálem růstu podle toho, jak rychle se budou profesionalizovat influenceři samotní a přístup marketérů k nim,“ říká Peter Sládeček, šéf agentury Tubrr.

Za nejznámějšího influencera přitom marketéři považují moderátora a zpěváka Leoše Mareše, který komunikuje hlavně prostřednictvím fotek na sociální síti Instagram. Následují youtubeři Jirka Král a Nikola Čechová, která vystupuje pod přezdívkou Shopaholic Nicol.

Se Shopaholic Nicol jsme mluvili nejen o youtuberství a trendech:

20. dubna 2017

Univerzální reklamisté

Podle expertů jsou influenceři ideální třeba pro osvětová témata nebo při představení nových produktů. Ale hodí se v zásadě na všechno. „Pokud existuje vhodný influencer, který má podobné publikum, jako je cílová skupina značky, tak není obor, který by byl vyloženě nevhodný,“ říká konzultant digitální strategie Martin Brixí.

Youtubeři a byznys

„Nejefektivnější jsou určitě v oblasti rychloobrátkového zboží. Tedy oblastech, které podléhají vyzkoušení a následnému doporučení. Pomáhají šířit povědomí o produktech. A populární jsou také v oblasti léků, kde jsou často omezené možnosti propagace,“ dodává Vojtěch Lambert, ředitel digitální agentury LCG New Media. Dvě třetiny marketérů se obávají, že při spolupráci s influencery budou mít malou míru kontroly nad výsledkem. „Základ je, aby to bylo přirozené, a nikoliv jednoznačný product placement, to pak může být pro značku i kontraproduktivní,“ varuje Brixí.

A nejen pro značku, ale i pro samotné tvůrce. „Když třeba sledujete Leoše Mareše, nemáte pocit, že jenom něco nabízí. Někteří influenceři sami sebe zničí, protože nevytvářejí žádný nekomerční obsah,“ říká Obluk.

Firmy hledají nové způsoby reklamy

„Nejčastější chybou je spolupráce, která není podložená osobním zájmem dané osoby. Když něco podporuje, aniž by k danému produktu nebo službě měla vztah. Založit spolupráci pouze na finanční odměně se tak nemusí vyplácet,“ vysvětluje Lambert.

Podle Sládečka se navíc marketéři často koukají spíše na kvantitu než na kvalitu. „Orientují se jen na počet odběratelů a stereotypně se obracejí na nejznámější tvůrce,“ říká. Světovým trendem je přitom posun od využívání třeba jedné hvězdy ke spolupráci s větším počtem tzv. mikroinfluencerů.

Na pražský Utubering se stály fronty (archivní video):

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...