(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MAFRA

Řetězce testují, jak nahradí sáčky na pečivo. Ve hře je i opakované použití

  • 179
Obchodní řetězce testují, čím nahradit igelitové pytlíky používané při nákupu pečiva či zeleniny. Část obchodníků se také snaží omezit podíl igelitů a plastů v obalech produktů vlastních značek.

V Česku začal v návaznosti na předpisy EU platit zákaz bezplatného výdeje plastových tašek 1. ledna. Tenkých igelitových sáčků se ale změna nedotkla. Zdarma tak zůstaly pytlíky s tloušťkou pod 15 mikronů. Ty ale znečišťují životní prostředí více než tašky. V Evropě se jich ročně podle odhadů použije na 100 miliard.

Společnost Ahold, která v ČR provozuje prodejny Albert, v zahraničí testuje sáčky pro opakované použití. Výsledky nyní vyhodnocuje. „V prodejnách Albert v oddělení ovoce a zeleniny záleží pouze na nakupujících, zda sáčky u druhů, které to z hygienických či manipulačních důvodů nutně nevyžadují, využijí,“ uvedla mluvčí Barbora Vanko.

„Touto problematikou se samozřejmě do budoucna zabýváme. Aktuálně v našich prodejnách nabízíme zákazníkům například pro odnos pečiva papírové sáčky s průhlednou fólií. Již nyní prodáváme některé textilní zboží bez zbytečného obalu,“ uvedla mluvčí obchodů Lidl Zuzana Holá. Například trička jsou převázána bavlněnou stuhou místo igelitového obalu.

Boj proti igelitovým taškám probíhá i ve světě

Také Tesco nabízí jako alternativu v případě pečiva papírové pytlíky. „Snížit by se mělo množství obalů u jednotlivých výrobků, měla by se zvýšit recyklovatelnost obalů, a změnit materiál obalů, aby se snížil dopad na životní prostředí,“ uvedl šéf řetězce Matt Simister. V Řecku za igelitové tašky od začátku roku zákazníci platí čtyři eurocenty (přibližně jedna koruna). Podobná opatření ve světě přibývají a například v Keni od loňského roku hrozí za výrobu, prodej a nošení tašek z umělé hmoty vysoké pokuty či dokonce několikaleté vězení.

V Česku Lidl loni v březnu přestal igelitové tašky nabízet. „Důvodem, proč jsme se k tomuto kroku rozhodli, byla stále větší spotřeba igelitových tašek. Jen v našich prodejnách jsme jich za rok 2016 prodali více než 27 milionů kusů. Což znamená obrovské množství odpadu,“ dodala Holá.

Hypermarkety Globus nabízí tašky, které jsou stoprocentně biologicky rozložitelné. Po třech letech tak z nich zůstane jen voda, oxid uhličitý a biomasa. Firma snižuje i obsah plastů v obalech. „Používáme obaly, které jsou zcela recyklovatelné a u některých produktů postupně vyměňujeme plastové obaly za papírové, jako například u podložek pod pizzy a sýry,“ potvrdila Pavla Hobíková z Globusu.