Hyundai získala od Slováků výrazné ústupky

  • 18
O investici korejské automobilky Hyundai/Kia usilovalo Slovensko opravdu ze všech sil. Slováci dokonce přistoupili na výrazně rozsáhlejší požadavky, než jaké si na přelomu let 2002 a 2003 vyjednalo francouzské uskupení Peugeot-Citroen.

Podle slovenského deníku Pravda se vláda Korejcům dokonce zavázala, že do konce roku 2007 nebude zvyšovat 19procentní daň z příjmu právnických osob. Slovensko také slíbilo, že neučiní takové legislativní změny, které by prodražily náklady na pracovní sílu o víc než dvacet procent.

Podle Pravdy by v případě porušení těchto dohod muselo Slovensko zaplatit investorovi náhradu škody. Hyundai/Kia by dokonce mohla z celého projektu odstoupit.

Korejské i francouzské automobilce bude slovenská vláda vykrývat pobídkami až 15 procent jejich investic, tak jak to povoluje Evropská unie.

Peugeot-Citroen v Trnavě investuje až 700 milionů eur, Hyundai minimálně 550 milionů.

Korejci si také prosadili, že Slovensko dokončí do roku 2006 dálnici na úseku Bratislava-Žilina za více než dvacet miliard korun.

Pravda také připomíná rozdíl v přísnosti na jednotlivé investory. Korejce vláda ani výslovně nezavázala k dokončení projektu. Naopak ve smlouvě s Francouzi se výslovně píše, že investor musí v případě získání pobídek podnik dokončit.

Společné výhody pro investory zahrnují například zákaz výstavby konkurenčních továren ve stokilometrovém okruhu.

Obě továrny - Hyundai/Kia i Peugeot-Citroen - mají začít vyrábět po roce 2006 s podobnou kapacitou asi 300 000 automobilů ročně.