Právě takovýto vůz má za dva roky vyjíždět z nošovické továrny. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Hyundai začala stavět závod v Nošovicích

  • 30
Továrna, jež má za několik let zásobovat auty celý evropský trh, začala první jarní den stavět v Nošovicích. Jihokorejská firma postaví v nošovické průmyslové zóně nejdříve převodovkárnu, do dvou let chce začít vyrábět první automobily. Do závodu chce investovat minimálně 28 miliard korun.

To je zatím nejvíce peněz, které zahraniční firma na svůj rozvoj v Česku věnovala.

Automobilka nezahálí. Do stavby se pouští přesně v den, kdy získala povolení.

"Je to pro nás významný den, ale oficiální ceremoniál k zahájení stavby plánujeme až na květen," řekl mluvčí Hyundai Petr Vaněk.

Do dvou týdnů by firma měla získat dokumenty, které ji dovolí stavět i další části továrny - lisovnu a karosárnu-svařovnu.

"Následně budeme žádat o povolení pro zbylé objekty a stavba bude probíhat tak, aby zkušební výroba mohla začít ve druhém pololetí příštího roku a sériová v prvním čtvrtletí roku 2009," doplnil mluvčí.

"Stavba je historicky zatím vůbec největší ohlášenou investicí v Česku," komentovala příchod korejské společnosti na Frýdecko-Místecko mluvčí CzechInvestu Alžběta Honzová.

Firma se podle ní zavázala investovat minimálně 800 milionů eur (přes 22 miliard korun), ale pozdější odhady navýšila ještě zhruba o polovinu na 1,2 miliardy eur (zhruba 33,4 miliardy korun).

Přesný den zahájení stavby byl několikrát odložen. Posunuly ho především informace o zpronevěře firemních peněz, které se dopoustil šéf korejské automobilky Čong Mong-ku. Zavládly obavy, zda tento fakt investici korejské společnosti v Moravskoslezském kraji neohrozí.- více zde

Termín oddálily také problémy s vydáním územního rozhodnutí (více zde). Proti stavbě se odvolávali ekologové. Kraj i automobilka s nimi nakonec uzavřely deklaraci o porozumění.

Hyundai i30

Nošovická továrna by měla zásobovat celý evropský trh. V roce 2009 chce sériově vyrábět 200 tisíc aut. Závod by měly opouštět dva typy vozů - modernizovaná verze sportovně užitkového modelu (SUV) Tucson a i30. - více zde 

Do roku 2011 chce společnost vyrábět třetí typ a zvýšit výrobu na 300 tisíc aut. "Bude to rodinný prostorný automobil," popsal teprve vznikající model Vaněk.

Společnost Hyundai má v té době zaměstnávat více než tři a půl tisíce zaměstnanců. Automobilka Kia, dceřiná společnost Hyundai, postavila montážní závod ve slovenské Žilině. Obě automobilky spolu budou kooperovat.