Šestnácti obchodům na severu Čech hrozí až milionový trest

Šestnácti obchodům na severu Čech hrozí až milionový trest | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Hypermarkety opět podváděly zákazníky

  • 4
Zhruba dvacet dní už obcházejí kontroloři České obchodní inspekce supermarkety. Téměř každý den narazili na prohřešky obchodníků. Výsledkem šestnácti kontrol totiž bylo udělení pokuty. A kontroloři už upozorňují: Jsme teprve v polovině.

Od 28. prosince zkontrolovali inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) na severu Čech jednašedesát poboček velkých hypermarketů typu Tesco nebo Carrefour, nezapomněli ani na menší řetězce, jakými jsou Penny market či Lidl. Inspektoři zatím zjistili šestnáct nedostatků.

"Ve všech případech se jedná o právnické osoby, se kterými bude vedeno správní řízení. Pokuta jim pak může být uložena až do výše jednoho milionu korun," uvedl ředitel Inspektorátu ČOI Ústeckého a Libereckého kraje Vojtěch Skála.

Kontroloři zatím nechtějí specifikovat, jaké markety a kde přesně chybovaly. O kontrolách hovoří zatím spíše obecně.

Nejčastěji chybí cena
Nejčastějším nedostatkem, kterého se prodejci - ať už úmyslně či omylem - dopouštějí, je, že u produktu chybí údaj o ceně. Sleva je tedy uvedena pouze v procentech. Znamená to, že zákazník musí přepočítávat zlevnění z původní ceny sám, a to je proti vyhlášce.

Mezi další časté chyby patří, že cena v regálu je nižší, než jaká je pak účtována na pokladně, nebo že v nabídkovém letáku a v prodeji jsou uvedeny u stejného zboží rozdílné částky.

Další častou chybou je i nedostatek zlevněných výrobků na prodejně.

S tímto problémem se potýkal v loňském roce hlavně obchodní řetězec Carrefour, tentokrát se však jejich prodejcům podařilo nedostatky zlepšit.

"Minulý týden proběhla kontrola v ústecké pobočce ve Všebořicích a žádné nedostatky nebyly nahlášeny. Dále také probíhají inspekce veterinářů, které se soustředí rovněž na samotné provozovny, tedy na pekárny, cukrárny nebo na bourání masa, a ani zde zatím podle našich poznatků nedošlo k přestupkům," sdělila mluvčí Carrefouru Jana Havlíčková.

Zlepšení situace v hypermarketech potvrzuje i Skála, ale připomíná, že kontrolní akce končí až kolem 10. února.

Pokutě se nevyhne Lidl
MF DNES se podařilo zjistit, že jedním z obchodů, který bude muset zřejmě zaplatit pokutu, je jedna z provozoven Lidl v Ústí. "U pěti druhů výrobků byla k původní ceně připojena sleva 30 %, ale konečná cena po slevě už uvedena nebyla," popsal Skála.

Kuriozního pochybení se dopustilo Tesco v Liberci. Na letáku inzerovala firma sportovní batoh za dva tisíce korun, v obchodě pak za něj zákazníci zaplatili o tři sta korun méně.

Zástupci hypermarketů podle slov svých mluvčích inspektory vítají, protože se díky nim poučí o nových vyhláškách a nařízeních. "Pravidelně každý den provádíme vlastní kontroly, které vykonávají zástupci jednotlivých oddělení. Probíhají i dvojí vnější kontroly," říká mluvčí prodejen Ahold Kateřina Černá.

"Jedna z nich se nazývá Mystery shopping, kdy utajený kontrolor sleduje čistotu v obchodech, čerstvost potravin i jestli je příjemná obsluha. Druhý typ inspekce provádí od října holandská společnost, která se zabývá hlavně kvalitou potravinových výrobků," dodává mluvčí.