Letadlo - Letadlo. Ilustrační foto. | foto: David Votruba, iDNES.cz

Hoškovice: letiště pro manažery

  • 2
Zatím v Hoškovicích létají spíš jen nadšenci. Už za pár let by na letišti mohlo každý den přistávat nejen několik letadel s manažery z okolních podniků, ale i pravidelné dopravní spoje. Práci by zde tak našlo více než sto lidí.

Bývalé vojenské letiště mezi Libercem a Mladou Boleslaví čekají v příštích letech velké změny.

Pokud však najde nového majitele. Armáda ho totiž v srpnu nabídne k prodeji. Zájem o něj má ale i město Mnichovo Hradiště. Nechce platit, chce ho zdarma.

"Už jsme dostali nabídku, ale šestačtyřicet milionů korun odmítáme zaplatit," řekl starosta Mnichova Hradiště Jaroslav Myška.

Letiště, jehož téměř dva kilometry dlouhá přistávací dráha prošla na konci osmdesátých let rozsáhlou opravou, patří v regionu k nejvytíženějším. "Ročně tu máme kolem pěti set mezinárodních letů, jejich počet díky otevřeným hranicím roste," uvedl Ladislav Rasl ze společnosti L-Consult, která letiště provozuje. Ta by chtěla areál v Hoškovicích i nadále provozovat, ale nikoli vlastnit.

Rozdíl mezi Ruzyní a Hoškovicemi - hodina cesty
Hoškovice si oblíbili například vrcholní manažeři z mladoboleslavské automobilky a koncernu Volkswagen. Cesta z letiště do jejich kanceláří trvá deset minut, zatímco z Ruzyně nejméně hodinu.Právě poloha i kvalitní dráha jsou hlavními výhodami zdejšího letiště.

"Potenciál letiště je velký, přibývá lidí, kteří cestují soukromými letadly, je to tady také brána do Českého ráje," řekl Ladislav Rasl ze společnosti L-Consult, která letiště provozuje. Dvakrát tady přistávali také fotbalisté německého Schalke 04, když letěli na pohárový zápas se Slovanem Liberec.

Podle Rasla ale není letiště zatím vhodné pro pravidelnou leteckou dopravu většími proudovými letouny. "Problém je s pojezdovými dráhami, ty jsou příliš úzké. Muselo by se také vybudovat potřebné zázemí," vysvětlil Ladislav Rasl.

Mnichovo Hradiště o letiště usiluje několik let, ale marně. "Naše žádost je na ministerstvu obrany několik let," posteskl si starosta Jaroslav Myška.

Vláda přitom nedávno přidělila krajům některá letiště po sovětské armádě. "Ta patřila ale ministerstvu průmyslu a obchodu. Obce v regionu Mnichova Hradiště nebyly nijak výrazně postiženy redukcí a odchodem armády, proto ministerstvo obrany v daném případě upřednostňuje nejprve prodej," řekl Jan Pejšek z tiskové a informační služby Ministerstva obrany ČR.

Bezúplatný převod je krajní řešení
Nabídka na prodej má vyjít v dubnu, základním kritériem prodeje bude cena. "O možném bezúplatném převodu lze uvažovat až v případě, pokud se prodej nezdaří," podotkl Pejšek. Podle něj jsou ale i další zájemci o celý areál.

Mnichovohradišťská radnice si od letiště ve svých rukách slibuje především další rozvoj. "Zvýšil by se počet lidí v regionu, do areálu bychom chtěli umístit také podnikatelské budovy nebo sklady," uvedl starosta Myška. Německé partnerské město Eglesbach vlastní podobné letiště, celý areál tam zaměstnává 140 lidí.

"Nechceme letiště provozovat, ale mluvit do toho, co tady bude," dodal starosta Mnichova Hradiště Myška. Letiště čekají nemalé investice. Ladislav Rasl je odhaduje na 20 až 30 milionů korun, především do oplocení a osvětlení dráhy. Další stamiliony by musely jít do stavby silnic a obchvatů. Žádost je už zařazena do evropského Fondu soudržnosti.