Ukážeme vám cestu, říká šéf Googlu. A slibuje, že soukromí uživatelů pohlídá

Exkluzivně   12:00aktualizováno  12:00
Společnost Google v mnoha oblastech určuje směr, kterým se začne hýbat Země. „Technologie se dál rozvíjejí v oblastech jako umělá inteligence a strojové učení. Ve střední a východní Evropě vidíme příležitosti, které souvisejí s digitální transformací,“ říká v exkluzivním a vůbec prvním rozhovoru pro česká média šéf Googlu Sundar Pichai.

Šéf společnosti Google Sundar Pichai. | foto: Profimedia.cz

Před dvaceti lety to byl malý internetový vyhledávač, který založili dva studenti kalifornské Stanfordovy univerzity. Od té doby se ze společnosti Google stal nadnárodní internetový gigant, který po celém světě zaměstnává zhruba sto tisíc lidí a jeho zisky mohou soupeřit s rozpočty středně velkých států.

Patří do velké světové čtyřky technologických společností, čímž však na sebe poutá pozornost třeba antimonopolních úřadů. Ty hlídají, zda svým vyhledávačem nekřiví tržní prostředí. Finanční úřady se zase zajímají o způsoby, jakým proudí tržby za googlovské služby napříč kontinenty. Lidskoprávní organizace zase upozorňují, že americká firma jde na ruku některým autoritářským režimům – třeba Číně nebo Rusku.

Fotogalerie

Především v oblasti technologií však určuje směr. „Po celém světě pomáháme lidem rozvíjet digitální dovednosti. Chceme proto v regionu do této oblasti investovat dalších 20milionů dolarů do konce roku 2020,“ říká Sundar Pichai

Peníze mají jít například na trénink a výuku znalostí a dovedností, které budou lidé potřebovat pro to, aby uspěli v digitální ekonomice. Soustředí se na studenty, startupy a vývojáře.

Může to vypadat, že region střední Evropy pro vás není moc důležitý. Řada služeb přichází se zpožděním. Třeba virtuálního asistenta s prvky umělé inteligence Google Assistant jste teprve nedávno spustili v Polsku, navíc toho nenabízí tolik jako v USA. A v Česku chybí. Proč?
Naším posláním je sloužit všem. Když jsme před lety spouštěli prohlížeč Chrome, udělali jsme to po celém světě najednou. Jenže pro řadu novějších služeb, jako je právě Google Assistant, potřebujete zároveň místní partnery i lokální obsah. V každé zemi, kam jdete, musíte dostatečně investovat. A zároveň si musíte být jistí, že nabídnete kvalitní produkt, který funguje dobře hned od počátku. I firmě naší velikosti chvilku trvá, než najdeme partnery po celém světě. Ale myslím, že se to postupně změní.

Jak to myslíte?
Postupně vznikají vývojářské týmy v různých regionech a ten tým často přijde s novou službou, kterou „ušije na míru“ právě pro „svůj“ region. A až později přijdou na řadu další země včetně Spojených států. Příkladem jsou třeba mobilní platební služby, které jsme nejprve spustili v Indii. Dnes máme nejvíce inženýrů v USA, takže tam také spouštíme nejvíce služeb, ale nechceme, aby to tak zůstalo navždy. Chceme růst celosvětově, tedy rozmístit vývojářské týmy po celém světě, abychom byli všude, kde nás lidé používají.

A které služby jsou pro náš region nejdůležitější, s nimiž tu chcete začít?
Existují nejméně dvě oblasti. Google nejen buduje služby, ale také staví platformy. Jedním z hlavních způsobů, jak chceme investovat do regionu, je dál pokračovat v rozvoji operačního systému Android, který je tu velmi populární. Navíc je tu řada talentovaných lidí, kteří pro něj vytvářejí aplikace. Je to jeden z důvodů, proč jsme tu před několika lety spustili program Google pro startupy. A podobnou příležitost nabízejí i cloudová řešení, na nichž pracují naši vývojáři ve Varšavě.

Ve Varšavě máte asi 400 zaměstnanců, kteří se podílejí i na vývoji dalších produktů. Uvažujete i o Praze, kde dnes žádné vývojářské týmy nemáte?
Celý region je pro nás důležitý, v posledních letech tu rosteme rychle ve srovnání se zbytkem Googlu. Máme tu nějakých sto milionů uživatelů. A vidíme tu další příležitosti k digitálnímu růstu, a jak jsem říkal, naší filozofií je podporovat místní vývojářské i obchodní týmy. Máme dlouhodobý výhled, postupně budeme dělat víc, ale nyní nemůžeme být konkrétnější.

Konec Zpráv Google v Evropě? Vyhledávač hrozí, že omezí zobrazování článků

Google, stejně jako další nadnárodní IT giganti, čelí kritice, že řadu příjmu daní v „daňových rájích“, například v Irsku. Jen z Česka máte miliardové příjmy, na daních tu ale necháte jen několik milionů. Zdá se vám to fér?
Efektivní zdanění celé společnosti se posledních deset let pohybuje na úrovni 26 procent. Je pravda, že to platíme hlavně ve Spojených státech. Činíme tak proto, že nám to jako nadnárodní společnosti ukládá mezinárodní daňový systém. Ale v této věci jsme se zapojili do procesu na fóru OECD, kde se tento problém řeší. Proces je zdlouhavý, ale daňovou reformu podporujeme a chceme být v této oblasti konstruktivní.

Ale jak?
Zavázali jsme se dodržovat všechny daňové zákony, potřebujeme však mezinárodní daňový systém, protože jsme v mnoha zemích, skoro po celé planetě. Internet je globální. A chceme vidět nějakou evoluci. Dnes daňový systém vychází z toho, že daně se platí tam, kde je vytvořeno nejvíc hodnoty, kde je výzkum a vývoj. I proto chceme postupně přesouvat výzkum a vývoj mimo USA do dalších zemí, kde se pak bude platit více daní.

Jste aktivní i v oblasti financí, Google Pay podporuje platby mobilním telefonem. Založíte někdy banku?
Nechceme být finanční institucí. Náš zájem o platby vychází z toho, že to zapadá do digitálního života našich uživatelů. Usnadnění plateb podpořilo rozšíření digitálních služeb, pomohlo malým a středním podnikům. Je to vlastně doplnění toho, co nabízí internet, a trochu mě mrzí, že platby nestály už u základů moderního internetu v 90.letech. Jsem rád, že platby teď máme – to ale neznamená, že bychom se měli stát bankou. Naopak, finanční instituce po celém světě jsou pro nás partnery.

To platí teď. Ale co třeba za deset dvacet let?
Už jsem se naučil, nikdy neříkej nikdy. Ale není to náš záměr, není to nic, co bychom plánovali. Ostatně Googlu jako společnosti bylo nedávno teprve dvacet.

Dvacet let s Googlem.

Dvacet let s Googlem.

Během nedávného veletrhu CES v Las Vegas použil Apple billboard s nápisem „Co se stane na vašem iPhonu, zůstane na vašem iPhonu“. Chtěl tak popíchnout Amazon a Google a jejich přístup k soukromí a uživatelským datům. Jak byste na to zareagoval?
Ochrana osobních údajů je pro nás nesmírně důležitá. Po celou dobu existence naší společnosti závisíme na důvěře, kterou nám lidé dávají. Pochopitelně, jsme poskytovatelem digitálních služeb a v našem oboru je zpracováno obrovské množství informací. Byli jsme jednou z prvních společností, která uživatelům ukázala, jaké informace o nich máme. 

Nejsme jen transparentní a poskytujeme vám kontrolu nad vašimi daty, ale také vám pomůžeme exportovat veškeré informace, pokud přestanete používat naše služby. Vždycky jsem věřil, že údaje patří uživatelům. Jsme jen jejich strážci. Chceme věnovat ještě větší úsilí, abychom uživatelům pomohli lépe spravovat jejich data. Protože by měli mít možnost volby a plnou kontrolu nad nimi. A jak je digitální život stále důležitější, musíme dělat ještě víc, abychom dali lidem větší bezpečnost. Do toho hodně investujeme.

V lednu jste spojili síly s výrobcem hodinek Fossil Group. Kdy se dočkáme chytrých hodinek přímo od Googlu?
Nositelná zařízení jsou kategorií, které věříme. Stejně jako jsme postavili platformu Android, stavíme platformu pro inteligentní zařízení. Prozatím jsou to počátky, ale bude se to zlepšovat. Viděli jsme příležitost spolupráce s Fossil Group. Můžeme si vyměňovat technologie, řešení a znalosti. Ale zaměřujeme se mnohem více na platformu a na software. A pokud jde o hardware, spoléháme se v první řadě na naše partnery, na výrobce. Samozřejmě, že náš tým pracuje na zařízeních Pixel, ale zaměřuje se na vývoj telefonů a řešení pro domácnost Google Home. 

V srdci Googlu je vyhledávací algoritmus, kolem kterého se nabalují další služby. Postupně se vylepšuje, přidali jste prediktivní vyhledávání, mluvili jsme o asistentovi. Kudy půjde další vývoj, je vůbec ještě co přidávat či vylepšovat?
Takových věcí ještě je. Naší vizí je, že Google Assistant vám jednou pomůže splnit cíle, které si stanovíte. A v tom jsme zatím úplně na začátku. Například řeknete: „Google, chtěl bych se naučit česky“ a asistent sestaví plán a poradí, co třeba v následujícím roce udělat, jak postupovat. Nebo řeknete, že byste chtěl trávit více času se svými přáteli nebo dětmi. Nebo vám asistent může připomenout, kdy je čas cvičit nebo jít ven, to jsou základní věci, ale můžete dostávat cíle na vyšší úrovni. To je taková smysluplná pomoc, něco, co bude asistent umět, na tom pracujeme.

A co třeba práce s emocemi, které by asistent mohl vyčíst ze senzorů uvnitř telefonu? Třeba když podle toho, jak moc třesete s telefonem, pozná, jak jste nervózní, a bude se vás snažit uklidnit. Byla by to asi hodně citlivá věc, posílat taková data ke zpracování na servery Googlu…
Je to asi něco, co bychom teoreticky dokázali udělat. Vždy můžeme pomoci uživatelům s daty. Ale data, která jsou osobnější, citlivější, můžeme například zpracovat na zařízení, nemusíme je posílat do cloudu. Myslím, že tohle je užitečný směr, který bychom mohli prozkoumat.

Google věnoval miliony dolarů Wikipedii. Ví, že ji bude potřebovat

Jak se do budoucna změní chytré telefony?
Podívejte se, jak rychle se mění počítače nebo výpočetní technika obecně. Kdysi to fungovalo tak, že jste se museli přizpůsobit konkrétnímu zařízení, počítači, abyste ho mohl používat. A dnes je to mnohem víc služba, která se přizpůsobuje lidem. Totéž se děje s telefony. Mezi zařízením a uživatelem stále existuje mnoho bariér, které však s vyšším zapojením umělé inteligence budou postupně mizet. Použití telefonů bude mnohem přirozenější. Řada průlomových řešení nás čeká. 

Jednou z výzev, které před námi stojí, je například, jak zvýšit produktivitu telefonu, jak s ním interagovat. Jak používat hlas pro ovládání zařízení, jsme v tom daleko, ale zdaleka to není dokonalé. I když se v posledních letech smartphony dočkaly velkého vylepšení, čekám, že vývoj půjde ještě hodně rychle dopředu.

Co by měly dělat vlády, aby lidem usnadnily život s technologiemi? Jak je mohou využít?

Myslím si, že vlády mohou ke zpracování dat, která v rámci své běžné činnosti sbírají, využívat například umělou inteligenci. A pak s nimi mohou dělat celou řadu projektů. Od toho, jak zlepšit provoz ve městech a na dálnicích, jak lépe naplánovat zdravotní péči, zkrátit čekací doby na operace. Tím, že takové projekty spustí, mohou zároveň lidem ukázat, jak technologie fungují a jak mohou mít přímý a pozitivní dopad na jejich životy. A jak jim technologie a umělá inteligence pomohou v každodenním životě. A to následně přitáhne k technologiím víc lidí a v důsledku to celou ekonomiku posune dopředu.

Narodil jste se v Indii, do USA jste přišel ve svých 21 letech. Co vám z dětství chybí a co jste si z něj vzal pro dnešní pozici?
Když jsem byl malý, hodně jsem četl knihy. Náš rozhovor probíhá v knihovně a pro mě je to trochu nostalgie, protože téměř všechny informace jsem tehdy získával z knih vypůjčených z knihoven nebo pořízených v knihkupectvích s použitými knihami. To mi dnes hodně chybí. A pak jsem taky hodně byl venku. Byl jsem nadšeným fotbalovým fanouškem, sledoval jsem evropský fotbal.

Sundar Pichai (46)

Indicko-americký manažer zastává od října 2015 funkci výkonného ředitele společnosti Google. 

Do nadnárodního gigantu nastoupil v roce 2004 jako produktový manažer, vedl například vývoj prohlížeče Chrome.

Narodil se v indickém velkoměstě Čennaí, přes oceán do USA se vydal ve svých jedenadvaceti letech. Je ženatý a má dvě děti. Baví ho fotbal a kriket.

Na konci ledna navštívil pobočku Google ve Varšavě. Ve městě se mimo jiné setkal s polským premiérem Morawieckým a mluvil o potřebě nastartovat rychlejší rozvoj digitální ekonomiky.

Jakou radu byste dal desetiletému dítěti ze střední Evropy, který se rozhodne, že by jednou chtěl stanout v čele společnosti Google?
Nikdy jsem nečekal, že se mi taková věc v životě stane. Možná to bude znít trochu jako klišé, ale myslím, že by se měl soustředit na to, co ho v životě baví. Ať je to cokoliv. Rada, kterou bych mladé generaci dal, je, že technologie bude každým rokem stále důležitější. To neznamená, že musíte pracovat přímo v oboru informačních technologií. Ale musíte být schopen jim porozumět, pochopit jejich smysl i dopady. 

Mladé bych povzbudil k lekcím a kurzům, které s technologiemi souvisejí. Například ty, které se týkají etických aspektů – jak technologie ovlivňuje společnost, jak na lidstvo dopadne vývoj umělé inteligence. A být schopen o tom přemýšlet. Pro mladou generaci je důležité, aby přijala probíhající technologickou změnu.

Jaké jsou hlavní překážky na cestě stát se šéfem Googlu, pokud vezmete v úvahu náš region, který zrovna nepatří mezi premianty, pokud jde o výdaje na technologie?
Příležitosti tu jsou, vzdělávací systémy v regionu jsou na dobré úrovni. Ale tím, že je region v něčem pozadu, znamená příležitost rychleji poskočit na vyšší úroveň. Je tu dobrá digitální infrastruktura a kolem digitálních technologií panuje nadšení. Optimismus je důležitý, ale nejde o to věřit v samotnou technologii, ale ve schopnost lidí vytvářet technologii. A počítat s tím, že technologie se mění disruptivně, že přicházejí velké skoky. Může to být někdy těžké, ale je to součást budoucnosti. A lidé by se měli snažit to chápat, myslet na to, že technologie se dá využít, aby z ní profitovala celá společnost. Překážkou může být právě to, že se na to dostatečně nezaměřujeme. Někdy vidím, že se lidé dokonce obracejí k technologii zády. To podle mého není správná cesta.

Řídíte společnost, která má téměř sto tisíc zaměstnanců. Jak dokážete skloubit čas věnovaný práci s rodinou, najdete vůbec čas na děti?
V mé roli musím mít čas na přemýšlení o budoucnosti. Mám skvělý tým manažerů, kteří se starají o běžný chod společnosti v různých částech. Na mně je, abych správně rozhodl o těch několika nejdůležitějších věcech. A snažím se do svého „kalendáře“ naplánovat i zábavu. Mám v něm například každý týden místo, abych si se svým synem zahrál FIFA.

Mnohé děti jsou na internetu jako doma. Bojíte se, že vaše děti budou sledovat příliš mnoho videí na YouTube? Je vhodné je nějak omezovat?
Obecně vycházíme z toho, že je na rodičích, aby rozhodovali věci, které k výchově patří. Snažíme se jim to usnadnit prostřednictvím rodičovských nástrojů, které umožní sledovat, na co a jak dlouho se děti dívají, jak zařízení využívají. Pomáháme lidem spravovat technologie kolem nich. Každý rodič chce, aby jeho dítě mělo čas komunikovat s lidmi, bavit se venku, číst knihy. 

Navíc, nezaměřujeme se na to, abychom uživatele ponoukali, aby strávili v našich službách více času, aby klikali dál. Ať už jde o vyhledávání, Mapy nebo Gmail. Naopak, chceme používání technologií usnadnit, aby lidé byli produktivnější. A to platí i pro YouTube – lidé, včetně dětí, ho využívají k zábavě, ale má i obrovský vzdělávací obsah.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Exekuční lavina za bilion korun. Vláda chce bezútěšnou situaci řešit

Exekuce

Počet lidí v exekuci se meziročně mírně snížil. Beznadějně zadlužený nicméně zůstává každý desátý dospělý obyvatel...

VIDEO: V 90. letech to byl hit, teď hrozí zánik. Takto dnes hrají bingo

Hra bingo je součástí balíčku, u kterého plánuje ministerstvo financí navýšit...

Miliony lidí sledovaly v 90. letech každý týden televizní hru Bingo. V roce 2019 si ho mohou lidé zahrát už jen v...

Řetězce vozí z větších dálek: zelí z Makedonie, brambory z Francie

Dochází i zelí. Německý diskont ho vozí z Makedonie.

Nejen cibule z Nového Zélandu. Nákupní oddělení obchodních řetězců musejí sahat do větších dálek než jindy i pro jinou...

Najdete na iDNES.cz