Firma PMV, výrobce sunaru, je v krizi

Z á b ř e h - Největší výrobce kojenecké a dětské výživy v tuzemsku, zábřežský Heinz PMV, má vážné problémy s prodejem. Místo roční produkce deseti tisíc tun kojenecké výživy při plném využití kapacit vyrobí letos pouhých tisíc tun. Měsíční ztráta firmy dosahuje devět milionů korun, kumulovaná ztráta za poslední tři roky se blíží hranici dvě stě milionů. "Situace je skutečně vážná. Pokud se nezmění dotační podmínky, může dojít i k zastavení výroby," uvedl výrobní ředitel Heinz PMV Peter Airey s tím, že nyní jede podnik na polovinu výrobní kapacity.

ZASTAVIL SE VÝVOZ VÝROBKŮ DO RUSKA

"Důvody krize jsou tři. Museli jsme odepsat ruské trhy, těžko můžeme konkurovat dotovaným výrobkům ze Západu, své sehrál i pro nás nepříznivý kurs koruny vůči dolaru. Když byl kurs 35 až 36 korun za dolar, daly se ceny srovnávat, dnes při třiceti korunách jsme v nevýhodě," říká Airey. Do Ruska firma, která letos zpracuje asi 47 milionů litrů mléka, ještě donedávna vyvážela třicet procent produkce kojenecké a dětské výživy. Ruská krize se podle Aireyho podílela i na výrazném poklesu cen sušeného mléka a másla, které nyní jako náhradní výrobky firma vyváží na světové trhy, aby alespoň část své produkce prodala. "Vývoz těchto komodit není dlouhodobě únosný, protože Česká republika vývoz nedotuje, a jen prohlubuje naši ztrátu," uvedl Airey.

PMV SE NELÍBÍ DOTACE V UNII

Dalším faktorem, který ovlivňuje propad výrobce známého sunaru, jsou podle PMV dotované výrobky ze zemí Evropské unie. "Naši dodavatelé mléka i my jsme z hlediska nákladů dobří výrobci, ale vzhledem k dotacím západních výrobků nejsme schopni konkurovat," tvrdí Airey. Uvedl, že pokud by firma chtěla vyvézt dětskou výživu do zemí Evropské unie, zaplatí za tunu padesát tisíc korun, západní firmy při vývozu k nám mají clo 11 000 korun za tunu, a navíc dostávají na tunu ještě 25 000 korun dotace. "V našich obchodech se vedle sebe objevuje sunar za osmdesát korun, vedle mnohonásobně dotovaný srovnatelný výrobek ze Švýcarska za šedesát korun, přitom v domovské zemi stojí v přepočtu přes dvě stě korun," doplnil za Svaz výrobců a zpracovatelů mléka pro kojeneckou a dětskou výživu Ivan Pur. Svaz zpracovatelů, který zásobuje Heinz PMV nejkvalitnějším mlékem, vlastní zbývajících dvacet procent akcií podniku.

STÍŽNOST NEBYLA ÚŘEDNÍKY VYSLYŠENA

Zpracovatelé mléka podali podle Pura letos v březnu na ministerstvu průmyslu a obchodu podnět k zahájení antidumpingového řízení proti dovozu dotovaných výrobků dětské výživy ze zemí Evropské unie, nedávno však dostali zamítavou odpověď. Miroslav Korčák z ministerstva průmyslu a obchodu k tomu řekl: "Ministerstvo dosud nedospělo k objektivnímu zjištění dumpingového rozpětí ani k vyčíslení újmy, proto nepřipadá v současné době uložení prozatímního antidumpingového cla na dovážené výrobky v úvahu."

KONKURENČNÍ NUTRICIA JE ZATÍM V KLIDU

Největší konkurent Heinzu PMV na tuzemském trhu, nizozemská společnost Nutricia, popírá, že by se dotace od Evropské unie promítaly do výše jejích cen. "Naše prodejní ceny jsou v průměru nejvyšší na českém trhu," sdělil generální ředitel Nutricie Harry Klompe. Nutricia, která zaujímá druhé místo na trhu a její podíl je podle remních údajů oproti Heinzu PMV přibližně poloviční, dováží do České republiky mléčnou kojeneckou výživu Nutrilon. Ta je podle údajů Nutricie druhým nejprodávanějším výrobkem na tuzemském trhu a svém závodě, bývalé mlékárně Opočno, vyrábí hamilon - ten je čtvrtém místě. "Hamilon prodáváme za cenu, která je nižší než cena sunaru, přesto však vytváříme přiměřený zisk. Heinz PMV má potíže zejména kvůli nadměrné kapacitě svého závodu, který byl konstruován nejen na tuzemský trh, ale pro zásobování okolních zemí. Chyba je v jejich podnikatelském záměru," tvrdí Klompe. Celkový tuzemský trh kojenecké mléčné výživy podle Klompeho klesl z 9500 tun v roce 1991 na 2900 tun v roce 1997. Za hlavní důvody v Nutricii považují pokles porodnosti, zrušení dotací a ztrátu slovenského trhu.