Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

  5:00aktualizováno  5:00
Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o vymontovaných filtrech pevných částic. Stát slíbil větší boj proti dieselům, u kterých došlo k odstranění filtru. Zatím ale zůstává jen u řečí a hledání důvodů, proč kontroly nejdou.

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a otáčky motoru. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

„Je to zatím spíše ve fázi, kdy se hledají důvody, proč větší kontrola nejde,“ shrnul Petr Vomáčka z ÚAMK, který se problematikou dlouhodobě zabývá. ÚAMK chce proto více upozorňovat, o jak velký problém jde a jaké dopady na zdraví má.

VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Do tlaku na policii a ministerstva se přitom už zapojily i některé radnice. Například starosta Prahy 7 Jan Čizinský chce prosadit, aby v tomto obvodě kontrovali policisté jen metodou, kdy bílým ubrouskem udělají stěr z výfuku. Už to je totiž většinou jasný signál, že filtr není v pořádku. Pak by auto muselo jet na emisní kontrolu. „Chceme vyslat jasný signál, že takové vozy na našem území nechceme,“ řekl Čižinský.

ÚAMK podobnou metodu před časem zkusil, dvě třetiny aut mělo problém. Pokud je totiž filtr v pořádku, konec výfuku by měl být čistý.

Fotogalerie

Jenže v praxi takový plán nemá zatím příliš šanci na úspěch. Podle náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže není ani špinavá koncovka výfuku po stěru bílým ubrouskem pro policii jistotou, že auto nesplňuje předpisy. Problém je totiž v takzvané kouřivosti, jejíž maximální hodnotu má každé auto uvedené v technickém průkazu.

„Ukazuje se, že i bez filtru tyto hodnoty splní,“ řekl Smrž. Policie tak nechce nutit řidiče odvézt auto na kontrolu, když podle tohoto ukazatele auto projde. Libor Fleischans, ředitel Asociace emisních techniků a opravářů, to považuje jen za výmluvu. Podle něj naměřené hodnoty dostatečně ukážou, zda je ve vozidle funkční filtr. „Měření vozidla s funkčním filtrem vychází v setinách, zatímco bez filtru jde o desetiny. V tu chvíli se s jistotou dá mluvit o tom, že filtr není v pořádku,“ vysvětluje Fleischans.

Přehazovaná mezi úřady

Přístup úřadů zatím připomíná spíše přehazovanou. Po nedávném velkém jednání na ministerstvu dopravy si úředníci s policií vyjasnili možnosti a kompetence.

Podíl dieselů podle značek

Volvo - 88,1 %

BMW - 83,8 %

Jeep - 83,6 %

Mercedes-Benz - 81,4 %

Land Rover - 74,9 %

Nissan - 70,9 %

Audi - 70,5 %

Peugeot - 59,9 %

Mitsubishi - 58,7 %

Volkswagen - 54,7 %

Suzuki - 2,0 %

Lexus - 7,3 %

Seat - 13,6 %

Hyundai - 20,1 %

Kia - 20,5 %

Fiat - 20,8 %

Toyota - 24,6 %

Renault - 25,8 %

Ford - 26,3 %

Chevrolet - 26,7 %

„Podle našeho názoru je stávající legislativní rámec dostatečný, změna metodiky se proto nechystá. Policie v každém případě má pravomoc auto po kontrole odeslat na technickou kontrolu i měření emisí,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Řešení problému s vyjmutými filtry pevných částic je jednoznačně v kontrole a vymáhání zákona, nikoliv v tom, že by chyběly normy, které takovou praxi zakazují,“ dodal Neřold.

Už dnes je podle zákona možné odstavit auto, které podle technického průkazu má filtr mít, ale jezdí bez něj. „Snahou je nalézt komplexní řešení nastavení systému kontrol, a to nejen v silničním provozu, ale především pak na stanicích, kde probíhá samotná kontrola,“ řekl vrchní komisař policie Petr Habenicht.

ÚAMK se snaží prosadit, aby policie nakoupila podobně jako v zahraničí zařízení, které jim umožní při běžné silniční kontrole změřit množství emisí. „Nerozumíme tomu, proč to policie dosud neudělala, například ve fondu zábrany škod je dost peněz a navíc do něj plynou peníze z povinného ručení, tedy od každého vlastníka vozu,“ dodal Vomáčka.

Smrž je přesvědčen, že mnohem lepší nástroj dává státu hlubší kontrola ve stanicích na měření emisí. Nově vznikne i povinnost načíst z palubního počítače tzv. readiness kódy, které ukazují, zda jsou všechny části vozu v pořádku. Pokud je například filtr demontovaný, ukáže se chyba. Podle Fleischanse to ale není pravidlo u všech aut. Navíc po demontáži filtru umí v servisu přeprogramovat řídicí jednotku tak, že ukazuje vše v pořádku.

MŽP vnímá auta s demontovaným filtrem jako velký problém, tlačí i na automobilky, aby cenu za nový filtr snížily. „Máme příslib Svazu dovozců automobilů, že dojde k výraznému snížení cen,“ řekl Smrž.

GRAF: Benzin, nebo diesel

GRAF: Benzin, nebo diesel

Některé značky už zlevnily, například Ford u některých modelů pod hranici dvaceti tisíc korun. Ke zlevnění o desítky procent se chystají i další velké značky. Právě cena byla častým důvodem, proč si lidé radši filtr nechali vymontovat. „Setkali jsme se s případy, kdy jim ho v neautorizovaném servisu vymontovali sami bez jejich vědomí. Obsahuje drahé kovy, které se dají prodat,“ podotkl Josef Förster z Fordu. Jde hlavně o platinu a rhodium.

Testovali jsme čistotu výfuků u dieselových aut:

Autor:
  • Nejčtenější

Jazyková bariéra, jízda na červenou. Státu došla s Arrivou trpělivost

Dopravce Arriva se od prosince, kdy získal významný tržní podíl, potýká s problémy. Kromě častých zpoždění či...

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Roční plat za týden. Pohádkové mzdy ředitelů prohlubují sociální propast

Ředitelé britských společností, které patří do první stovky firem s nejvyšší tržní hodnotou a obchodují na londýnské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lepší je odpočatý bankéř. Spořitelna nadělila lidem 37 dní dovolené

Česká spořitelna vyslyšela volání bankéřů, kteří chtěli víc flexibility a volna. Od ledna jim ke standardním...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky
Premium

Místo ulehčení práce a papírování stojí eNeschopenka lékaře peníze a čas

Jaroslava Čiefová začala s praxí obvodní praktické lékařky na pražském Chodově na poliklinice patřící společnosti EUC...

Hypotéky loni zlevňovaly, teď už nebudou. Kdo dosáhne na bydlení?

Hypotéky loni proti očekávání zlevňovaly. To však teď končí. Už koncem roku začaly první banky zdražovat a postupně se...

Herní úspěchy si budeme brzy psát do životopisů, říká odborník

Dobrý personalista se u pracovního pohovoru zeptá i na to, jaké hry uchazeč hraje a proč, míní konzultant Petr Pouchlý....

Mohli jsme zakázku zadat přímo, brání se fond. Chce zveřejnit více detailů

Státní fond dopravní infrastruktury čelí kvůli smlouvě s dodavatelem elektronických dálničních známek, společností...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz