Na Expo v Ósace za Česko zazáří skleněná spirála. Zaujal i pavilon ve tvaru houby

  • 2
Třináctičlenná odborná porota v čele s architektkou a designérkou Evou Jiřičnou vybrala pro Expo 2025 konané v japonské Ósace finální podobu českého pavilonu. Architektonickou soutěž vyhrálo studio Apropos Architects se skleněnou spirálou.

„Neskutečně mě potěšil nebývalý zájem o architektonickou soutěž a počet odevzdaných návrhů. Dokazuje to pozitivní vnímání světové výstavy Expo a její prestiž,“ říká generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška.

Odbornou porotu nejvíce zaujal návrh českého pavilonu od architektonického studia Apropos Architects ve spolupráci s Terezou Šváchovou a Lunchmeat studio. Studio s mezinárodním přesahem a zkušenostmi má vedle Česka zastoupení i ve švýcarském Curychu a nizozemském Haagu.

Expo 2025 Japonsko, Ósaka

Tématem pavilonu je sochání vitality. Fasáda je navržena z tabulového spékaného skla, přičemž využití skla bylo pro nás jasnou volbou už od začátku.

„Řemeslné zpracování skla na českém území má nesmírnou tradici a jeho využití nám logicky zapadlo jak do tématu světové výstavy Expo, tak do námi zvoleného tématu vitality. Jako společnost se budeme dožívat vyššího věku v plné síle,“ vysvětluje pojetí vítězného návrhu architektka Nikoleta Slováková ze studia Apropos Architects a dodává, že k posílení vnitřní vitality si potřebujeme uvědomovat i společenské a kulturní hodnoty, neustále si je připomínat a posilovat.

„Proto pavilon ze dřeva a skla, řemeslně a kreativně pojatý, naplněný českým umem a kreativitou. Ve tvaru dynamické spirály jako té nejideálnější cesty,“ říká architektka.

Odbornou porotu nejvíce zaujal návrh českého pavilonu od architektonického studia Apropos Architects ve spolupráci s Terezou Šváchovou a Lunchmeat studio. (8. března 2023)

Na druhé příčce se umístilo pražské studio A69 – Architekti, jehož počátky sahají do roku 1994.

Na druhé příčce se umístilo pražské studio A69 – Architekti, jehož počátky sahají do roku 1994.

Třetí v pořadí se umístil návrh libereckého architektonického studia Mjölk.

Třetí v pořadí se umístil návrh libereckého architektonického studia Mjölk. (8. března 2023)

Speciální odměnu poroty si odnesl návrh studia Plus One Architects za originální pojetí pavilonu ve tvaru houby.

Speciální odměnu poroty si odnesl návrh studia Plus One Architects za originální pojetí pavilonu ve tvaru houby.

Otevřená architektonická soutěž se naposledy konala před výstavou v Hannoveru, která se konala v roce 2000. Kromě českých architektonických studií letos odevzdali nabídky také uchazeči ze Slovenska, Británie, Německa a Kypru. Speciální cenu poroty si odnesl návrh studia Plus One Architects za pojetí pavilonu ve tvaru houby.

Návrhy zhodnotila porota složená z odborníků z různých oborů. Tvořili ji architektka a designérka Eva Jiřičná, partner studia Kengo Kuma and Associates Balázs Bognár, slovenský automobilový designér Jozef Kabaň, předseda České komory architektů Jan Kasl, architekta Markéta Smrčková, podnikatel Martin Wichterle a generální komisař Soška. Na hodnocení se ale podíleli i další lidé, celkem jich bylo 13.

Oceněné projekty získaly za účast a umístění v soutěži finanční ocenění. Za první místo 500 tisíc korun, za druhé 400 tisíc korun a za třetí 200 tisíc korun. Na speciální odměnu pak byla vyčleněna částka 100 tisíc korun.

Japonské Expo v roce 1970

představilo světu celou řadu revolučních inovací, mezi nimi například použití mobilních telefonů, filmovou novinku IMAX, technologii magnetické levitace a její využití v železniční dopravě či automatický dopravníkový pás na sushi.

Výstava se uskuteční mezi dubnem a říjnem 2025, jejím hlavním tématem je „vytváření budoucí společnosti pro naše životy“. Podle Sošky organizátoři očekávají návštěvnost až 28,5 milionu lidí. Pořadatelé už dříve přidělili Česku pozemek pro pavilon, nachází se na mořském břehu na promenádě. Jde o prostor, který ČR preferovala.

Expo se do Ósaky tak vrací po dlouhých 55 letech. Účast Československa na Expo 1970 v Ósace, která byla založena na tvorbě básníků Jana Skácela a Jiřího Koláře a vynikala alegorickým pojetím, zaznamenala fenomenální úspěch. Československý pavilon architekta Viktora Rudiše tehdy navštívilo téměř 11 milionů návštěvníků, kteří mohli v jinotajích autorů nalézt jak odkazy na Pražské jaro, tak na jeho násilné potlačení v srpnu 1968.

Vláda potvrdila účast na výstavě i koncepci, s níž se bude Česko prezentovat, na konci loňského června. Rozpočet české účasti má být 290,2 milionu korun pro roky 2023 až 2026. Dalších 170 až 220 milionů půjde z externích zdrojů.