ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Objednávky z e-shopů jsou až sedmkrát větší, někteří dopravci zdražují

  • 183
Některé z přepravních společností v poslední době zdražily doručování zásilek. Důvodem je mimo jiné nárůst počtu přepravených balíků. Zákazníci si na e-shopech objednávají až sedmkrát více než obvykle.

Navýšení cen se týká kupříkladu přepravní společnosti DPD, která zavedla v průběhu listopadu vánoční přirážku. Ceny během listopadu zvýšila i Zásilkovna a dříve i PPL. Česká pošta ceny nezvedla. 

Přepravci omezují počet zásilek. Rozvoz balíků se zpožďuje až o tři dny

„Již několikátý rok po sobě jsme na vrcholnou část roku zavedli sezonní příplatek na přepravované zásilky. Důvodem je navyšování počtu zaměstnanců v předvánočním období, které souvisí s růstem objednávek z e-shopů. Objem přepravených balíků se meziročně zvýšil o více než 75 procent. Oproti standardnímu roku totiž nyní rostou některé e-shopy meziročně až o 600 procent,“ uvedl generální ředitel společnosti DPD Miloš Malaník.

DPD vysvětluje, že zdražení se nepřelije do zisku. „Příplatky využíváme k náboru zaměstnanců a kurýrů, kterých je v tomto období nedostatek. Slouží také na odměny pro zaměstnance, kteří jsou v tomto období pod obrovským tlakem a často pracují přesčas,“ sdělil Malaník.

Ke zdražování přistoupila i Zásilkovna. „Ceny jsme upravovali k 1. listopadu letošního roku. U základní ceny doručení na výdejní místa došlo k úpravě ze 41 Kč na 43 Kč bez DPH a u ceny doručení na adresu z 65 Kč na 70 Kč bez DPH,“ uvedla pro iDNES.cz zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková. Důvodem jsou plánované investice společnosti i vyšší náklady, které souvisejí s pandemií koronaviru.

Zvyšování cen se nevyhnul ani přepravce PPL. Na počátku roku 2020 zdražila tato společnost cenu za doručení běžné zásilky o deset korun, na 99 Kč. Firma k tomuto kroku přistoupila z důvodu vyšších nákladů v oblasti mezd, roli hrála i inflace. Vánoční příplatek však nezavedla.

Česká pošta ceny nezměnila

Předvánoční nápor s dárky zvládneme, uklidňují Čechy šéfové e-shopů

Na rozdíl od zmíněných dopravců své ceny nezměnila Česká pošta. „V poslední době Česká pošta nezdražovala, k začátku roku zdražovat nebude a nezavedla ani vánoční příplatky.  Cena za přepravu balíku u České pošty záleží také na tom, z jakého obchodu si zákazník zboží objedná. Ceny se různí,“ řekl pro iDNES.cz mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Ke zdražování nepřistoupil třeba ani logistický startup DoDo. „Žádné zdražování v poslední době neproběhlo a ani jej nechystáme. Cena dovozu záleží na dohodě s konkrétním obchodem, na objemu zakázky a na tom, jak rychle budeme zboží doručovat,“ uvedl Michal Menšík.