Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Dráhy zavádějí „zóny klidu“. Budou ale v hlučných vlacích

  • 93
České dráhy zavádějí na svých vlacích v Ústeckém kraji zóny klidu. Speciálně vyčleněný vagon má zajistit klidné cestování. Bez hlasitého hovoru, mobilních telefonů... Má to ale háček, zóny budou ve vlacích Regionova, které jsou samy o sobě hlučné.

Vadí vám hlučně telefonující spolucestující nebo vřískající děti? V některých vlacích Českých drah už můžete po Ústeckém kraji jezdit bez jejich společnosti.

Dráhy vytvořily na vybraných spojích "klidové zóny". Půjde o část vlaku, kde bude například zakázáno hlasitě mluvit a kde cestující budou třeba moci lépe za jízdy spát.

"Cílem je nabídnout cestujícím prostor, kde nebudou rušeni některými hlučnějšími cestujícími, mobilními telefony, hlučným hovorem nebo reprodukovanou hudbou," říká mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Podle něj bude část vlaku označena speciálním piktogramem, půjde o oddíl hned za strojvůdcem, který je v celé soupravě nejtišší. Průvodčí bude upozorňovat na to, že vstupují do tiché části.

Dobrá myšlenka, špatné vlaky

Novinka, kterou si prosadil Ústecký kraj ve smlouvách s drahami, má však jednu zásadní vadu - klidové oddíly budou v renovovaných vozech Regionova, které jsou tiché obvykle jen ve chvíli, kdy stojí na nádraží.

Měření MF DNES ukázala, že modernizované vozy z produkce Pars nova patřící pod Škoda Transportation jsou hlučnější než jejich předchůdci, klasické "motoráky" řady 810. Dráhy jich přesto nakoupily více než 150.

Podle šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky jde o zajímavý nápad, ale lepší by bylo ho zavést v jiných vlacích. "Ideální by to bylo na dálkových spojích, ne v hlučných regionovách," tvrdí Vyka.

Podobné zóny nechybějí například v převážné většině souprav švýcarských drah, nedávno je v některých spojích zavedli také Slováci.

Dráhy zatím nevědí, zda rozšíří zóny i do dalších vlaků také v jiných krajích. "Nelze vyloučit, že podobná přání časem projeví i jiné regiony nebo že se rozšíří i do jiných typů vlaků. Určitě bude záležet na zkušenostech a ohlasech na straně zákazníků," dodal Štáhlavský.

Dráhy o hlučnosti žlutých regionov vědí, jde o problém zejména prvních sérií, do souprav vkládají některé prvky, jež mají hluk omezit. Cestujícím regionovy sice nabízejí například nízkopodlažní vstup, ale velký hluk je zejména pro pravidelně dojíždějící velkým problémem.