vlak, České dráhy - ilustrační foto

vlak, České dráhy - ilustrační foto - vlak, České dráhy - ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MF DNES

Dráhy udržely rychlíky, soukromníci se bouří

  • 135
S rychlíky budou i nadále jezdit jen České dráhy. První dva pokusy ministerstva dopravy vybírat dopravce na určité tratě veřejnou soutěží skončily tím, že nejlepší nabídku daly České dráhy. Cestující tak nečeká mnoho změn k lepšímu.

Dva týdny po vyhlášení vítěze o provozování rychlíků na trati Plzeň- Most v pondělí ohlásily svůj triumf na železnici z Liberce do Pardubic samy České dráhy. Soukromé dopravce si tím notně popudily.

"Je zajímavé, že nikdo další toto rozhodnutí oficiálně ještě nedostal a dráhy se tím již chlubí," podivuje se Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností.

Soutěž měla být prvním krokem k postupné liberalizaci trhu. "Vyhodnotíme poznatky a do budoucna další podobné soutěže rozhodně nevylučujeme," uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Soukromí dopravci si však chtějí na ministerské úředníky stěžovat. "Jejich práce byla naprosto amatérská. Zkazili to, jak jen mohli," tvrdí Mužík. Nově například ministerstvo dalo do soutěže podmínku zajistit dvouhodinové stání v Pardubicích, které provoz prodražuje.

Dráhy uspěly hlavně díky podstatně nižší ceně, kterou na obou trasách nabídly. Konečnou sumu, za niž budou dráhy rychlíky provozovat, žádná ze stran nezveřejnila. Na internetu byly pouze první nabídky.

Podle sdružení železničních dopravců byla cena Českých drah prakticky dumpingová. Rozdílné ceny mohli dopravci nabídnout i díky nabídce vozů: České dráhy přišly s modely z počátku devadesátých let, modernizovanými či staršími vozy, soukromí dopravci většinou s moderními nízkopodlažními soupravami Siemens Desiro.

"Velmi nepříjemné pro nás bylo to, že soutěž byla vyhlášena jen na jeden rok. Museli bychom si soupravy pronajímat, nikoliv je kupovat," narazil na další problém šéf Connexu Petr Macháček.

Dráhy takovou kritiku odmítají. "České dráhy dokázaly přijít s nejlepší kombinací nabízené ceny, služeb pro cestující a vozového parku," uvedl mluvčí Aleš Ondrůj.

Ve firmě mohou slavit, podařilo se jim přestát všechna výběrová řízení, kde mohli přijít o provozování spojů. Uspěli v nich i proto, že kraje nemají tolik peněz na to, aby si mohly dovolit kvalitnější služby.

Například v Libereckém kraji radní soutěž zrušili, protože zjistili, že nejlevnější nabídky na nízkopodlažní soupravy jsou o desítky milionů korun dražší. Dráhy však slíbily, že na tratě nasadí zmodernizované "motoráky" Regionova.

Stát musí drahám osobní dopravu dotovat. Například letos jde skoro o sedm miliard korun. První soukromý rychlík bez dotací chce od nového jízdního řádu vypravit společnost Railtrans mezi Ostravou a Prahou.