Peltrám v souvislosti s tím ocenil umírněné chování silničářů. Ti si sice stávkou na silnicích loni v červnu vymohli zvýšení mzdových tarifů o 17 procent, ale i tak průměrná mzda v resortu loni činila 9652 korun.
Výši dojednávaného úvěru Peltrám neuvedl a zpochybnil, že by se jej podařilo získat do června. Přítomným ředitelům tak neobjasnil, z čeho budou hrazeny opravy silnic po uplynulé zimní sezóně v květnu a červnu.
Na údržbu a opravy silnic by letos z rozpočtu ministerstva mělo plynout 5,179 miliardy korun. Deficit však silničáři odhadují na 35 miliard korun.
Odborový předák Stanislav Havrlík poukázal na to, že vláda hledá peníze na revitalizaci průmyslu, ale ne investice na záchranu silniční sítě. Připomněl, že počet dopravních nehod způsobených závadami na komunikacích roste, stejně jako jimi způsobené škody.
Vedle získání bankovních úvěrů vidí Peltrám řešení neutěšené situace resortu ve Fondu dopravy, kam by měly plynout i zvyšující se poplatky ze silniční daně. Krýt by se z něj měly právě údržba a opravy silnic, dále investiční akce na silnicích II. a III. třídy a výstavba dálnic.
Ministr přitom předpokládá, že na rozvoj dálniční sítě v budoucnu poplynou peníze z EU. Pokud budou připravené projekty, EU bude hradit tři čtvrtiny nákladů a z fondu by měl stát pokrýt zbývající čtvrtinu, vysvětlil.
Správy a údržby silnic by v budoucnu již neměly mít statut státní příspěvkové organizace, ale měly by mít možnost získávat vlastní příjmy. Peníze by podle ministra mohly inkasovat třeba za využití mechanizace.
- úterý 4. května 1999