Na poplatku by vydělaly i autobazary.

Na poplatku by vydělaly i autobazary. | foto: AAA auto

Dovoz ojetin do Česka možná prodraží zdanění

  • 119
Dovoz ojetých aut ze zahraničí může výrazně zdražit. U nejstarších aut až o dvacet tisíc korun, u osm let starých o tři tisíce. Výrobci aut, autobazary i importéři nových vozů lobbují mezi poslanci za výrazné zdanění dovozu ojetých aut ze zahraničí do země.

Prosazují proto do novely zákona o odpadech zavedení poplatku na likvidaci těchto ojetin. Ta by se lišila podle toho, jakou emisní normu auto splňuje. Laicky řečeno, čím starší auto, tím větší poplatek.

"Z vybraných poplatků by se platila hlavně likvidace těchto aut," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Poplatek by se týkal jen první registrace dovezených ojetin.

"Chceme vytvořit fungující a pro životní prostředí příznivý systém," sdělila Jarmila Krebsová z ministerstva životního prostředí.

Automobilová lobby si od poplatků slibuje hlavně snížení dovozů starších aut, což by výrobcům a prodejcům mohlo zlepšit poptávku po jejich vozech. Dovoz vozů starších osmi let původně zakazovala výjimka, kterou si Česko po vstupu do EU vymohlo. Ta už však od roku 2006 neplatí a postarší ojetiny ze Západu zaplavily nové členské země Unie.

Ekologický zákon místo omezení konkurence
Lobbisté si pro schválení poplatku vybrali ekologický zákon, protože jinak by dovozci takové opatření mohli vysvětlovat jako omezování volného obchodu. Návrh omezení už dostali někteří poslanci, kteří se v parlamentu zabývají novým zákonem o odpadech.

"Budeme to podrobně řešit v květnu. Je to jedna z cest, jak prudkému růstu dovozů starých ojetin zamezit," uvedl předseda podvýboru pro suroviny, odpady, obnovitelné zdroje a ochranu klimatu Vlastimil Aubrecht.

Poplatek za ojetiny přitom české zákony znají, ale jen na papíře. Každý, kdo dováží auta ze zahraničí s emisní třídou Euro 2 a horší, má zaplatit 5 000 korun při registraci.

"Má se platit, ale neplatí se. Neexistuje prováděcí předpis," uvedl tajemník Sdružení dovozců automobilů. Státu tak unikají stovky milionů ročně.

Návrh získal podporu autobazarů, které dovozem ojetin ze zahraničí přicházejí také o část obchodu. "Je nám sympatický každý návrh, který povede k zavedení jasných pravidel na trhu ojetých automobilů," uvedl mluvčí AAA Auto Milan Smutný.

Některé odhady mluví o tom, že se k nám ročně dovezou ojetiny za osm miliard korun a až třetina dovezených ojetin sjela z výrobní linky před více než deseti lety. Český vozový park je proto v průměru dvakrát starší než ve starých zemích Unie a ojetiny v Česku dvakrát porážejí nová auta také v počtu nových registrací. Stará auta přitom nejen více zatěžují životní prostředí, ale jsou i nebezpečnější na silnici. Automobilové asociace proto Brusel tlačí, aby zdanil auta podle toho, jak poškozují životní prostředí.

. O kolik by zdražily zahraniční ojetiny

Návrh na poplatky ojetin podle emisních norem

Euro0 (výr. do 6/1992) - 20 000 Kč
Euro1 (do 12/1995) - 12 500 Kč
Euro2 (do 12/1999) - 7 500 Kč
Euro3 (do 12/2004) - 3 000 Kč
Euro4 (od 01/2005) - 0 Kč


Pramen: návrh zákona o odpadech