Bilboardová kampaň chce vyvracet mýty o kamionech. Ilustrační foto.

Bilboardová kampaň chce vyvracet mýty o kamionech. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Dopravci se rozhodli zlepšit reputaci tiráků

  • 298
Kamiony jsou na silnicích zlo, myslí si devět z deseti Čechů. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK, kterou si zadali sami dopravci. Kamiony podle lidí moc zatěžují dopravu a měly by se výrazně omezit. Sdružení dopravců Česmad Bohemia chce reputaci tiráků zlepšit kampaní.

"Horší už to být nemůže," říká k náladám ve společnosti obchodní šéf agentury Tomáš Raiter.

Sdružení dopravců Česmad Bohemia se rozhodlo zaplatit si billboardovou kampaň. "Chceme oslovit normální řidiče, ale i politiky, kteří často používají kamiony jako strašáka a dobrý volební tah," říká tajemník Česmadu Martin Špryňar.

Česmad chce lidem vyvrátit řadu věcí: že nákladní auta devastují silnice, způsobují stále více nehod, špiní vzduch, že jejich řidiči jsou bezohlední.

Počet kamionů roste
Kamionů po vstupu do Unie skutečně o pětinu přibylo. Měsíčně zemí projede osm set tisíc těžkých vozů, uvádí ministerstvo dopravy.

Pokud v Nošovicích vyroste automobilka Hyundai, v okolí měsíčně projede tisícovka kamionů. Ekonomiku táhne hlavně vývoz, a bude-li to pokračovat, počet kamionů každoročně poroste o pět procent. Řada kamionů jen projíždí a výběr mýtného se oddaluje.

"Pokud vzroste obchod, musí zboží někdo vozit," říká prezident sdružení Česmad Vladimír Starosta. "Vozíme tam a zpátky pro pohodlí lidí zboží, pro které si všichni o víkendu jezdí do obchodních center a supermarketů," dodává. Starosta přitom odmítá i vžitý názor, že by kamiony mohla nahradit železnice.

Ulehčí vlaky silnicím?
"Známý automobilový závodník Ari Vatanen, nyní evropský poslanec, nedávno upozornil na to, že vlaky silnicím neulehčí," doplňuje Špryňar. I kdyby teoreticky zvedly železnice svou kapacitu o polovinu, nákladní doprava na silnici by podle Vatanena klesla jen o tři procenta.

Podle průzkumu lidé nevědí, jak problém s kamiony vyřešit. Jen čtvrtina lidí by byla pro zvláštní daň, z které by se financovalo převedení dopravy na železnici. Jen každý šestý by byl ochoten omezit svou spotřebu. Více než polovina lidí by podle průzkumu nebyla ochotná ani připlácet, ani omezit svou spotřebu.

Starosta přiznává, že mezi řidiči jsou tací, kteří by kamion vůbec řídit neměli. "Je to ale i otázka pro policii a školy. Už dlouho se snažíme najít školu, která by vychovávala řidiče. Dopravci prostě nemají kde hledat kvalitní lidi," říká Starosta.

Billboardová kampaň chce také vyvrátit názor, že kamiony jsou neekologické. Průměrné stáří tahačů je v Česku osm až devět let a vozový park je tak o pět let mladší než u osobních vozidel.

,