Restituce a stopnuté EU fondy prohloubí deficit na pět procent HDP

  14:27aktualizováno  14:27
Ministerstvo financí očekává za letošní rok nárůst deficitu veřejných financí na pět procent hrubého domácího produktu. Nárůst z loňských 3,3 procenta je způsoben především účetním dopadem nedávno schválených církevních restitucí a také problémy s dřívějším čerpáním fondů EU.
Budova ministerstva financí v Praze (ilustrační snímek)

Budova ministerstva financí v Praze (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to ze zveřejněného Fiskálního výhledu ministerstva financí. Do dluhu se podle materiálu církevní restituce v letošním roce nepromítnou, protože fakticky se kompenzace bude splácet po dobu 30 let. Původně v říjnu MF počítalo letos s deficitem 3,2 procenta HDP.

"Zákon o majetkové narovnání s církvemi začne platit již v letošním roce, proto je potřeba tuto skutečnost promítnout do deficitu roku 2012. Jedná se nikoli o promítnutí skutečné hotovostní platby, ale pouze o dopad účetní metodiky," upozornil mluvčí MF Ondřej Jakob.

Co je to deficit veřejných financí

Deficit veřejných financí se počítá z rozdílu příjmů a výdajů ministerstev a dalších státních úřadů, měst a obcí, vybraných příspěvkových organizací, státních i jiných mimorozpočtových fondů (Pozemkový fond, Podpůrný a garanční lesnický a rolnický fond, Vinařský fond a další), Správy železniční dopravní cesty, transformační instituce Prisko, PPP Centra, veřejných vysokých škol, veřejných výzkumných ústavů, zdravotních pojišťoven, asociací a svazů zdravotních pojišťoven a Centra mezistátních úhrad.

Zároveň dodal, že o účetním dopadu církevních restitucí byla informována Evropská komise i finanční trhy. Podle dřívějšího vyjádření analytiků tak tento plánovaný nárůst deficitu důvěryhodnost ČR na trzích nezhorší.

Vedle vlivu církevních restitucí ve výši 1,5 procenta HDP ovlivní deficit i korekce ve vybraných operačních programech kvůli dřívějším chybám v jejich čerpání, a to ve výši 0,3 procenta HDP. V současné době neproplacená část zdrojů z EU na operační programy Doprava a Životní prostředí činí 11,2 miliardy Kč.

"Vzhledem k požadavkům metodiky EU je nutné o tuto částku upravit deficit roku 2012 a zaznamenat tuto plošnou korekci jako jednorázový kapitálový transfer subjektům, kterým bylo poskytnuto předfinancování ze státního rozpočtu," uvádí výhled.

Příští rok už se už tříprocentní hranice prolomí

V dalších letech MF počítá s pomalejším snižováním deficitu, než dříve deklarovalo. Nicméně plán MF na snížení deficitu veřejných financí v příštím roce pod tři procenta HDP trvá. V roce 2013 by deficit měl klesnout na 2,9 procenta HDP. Deficity pro roky 2014 a 2015 MF odhaduje na 2,7 procenta a 2,4 procenta HDP. Evropská komise by tak měla již příští rok s ČR ukončit postup při nadměrném schodku a ČR by měla plnit tříprocentní limit stanovený EU.

Česká národní banka v nejnovější Zprávě o inflaci nově odhaduje deficit veřejných financí na 3,4 procenta HDP, ovšem bez vlivu církevních restitucí a fondů EU. Pro příští rok centrální banka počítá s deficitem 2,6 procenta a v roce 2014 by měl deficit klesnout na 2,4 procenta HDP.

Tzv. Strukturální deficit veřejných financí, který je očištěn od vlivů vývoje ekonomiky a jednorázové přechodné finanční operace, letos klesne podle materiálu o 0,9 procentního bodu na 2,1 procenta.

Celkový dluh vládního sektoru na konci roku 2012 odhaduje MF na 45,5 procenta HDP. Loni byl 41,2 procenta HDP. I přes očekávaný růst zatím ČR toto maastrichtské kritérium pro přijatá eura plní. Dluh vládního sektoru by totiž neměl přesáhnout 60 procent HDP.

Autoři: ,

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Recyklace se musí vyplatit. Část plastů končí kvůli nákladům na skládce

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Některé plasty se nerecyklují, protože by to bylo drahé. Končí na skládkách či ve spalovnách. Nejznámější z...

Uvnitř reaktoru. Podívali jsme se do srdce Temelína během výměny paliva

Reaktor po výměně části paliva.

Jaderná elektrárna Temelín patří k nejhlídanějším objektům v zemi. A přímo do jejího srdce, k reaktoru, nemůže každý....

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Najdete na iDNES.cz