Proč padla jednodenní známka: cena 160 korun a jen pro sváteční řidiče

  1:11aktualizováno  1:11
Proč nebude jednodenní dálniční známka? Ministerstvo financí odhalilo, proč na konci prázdnin přestalo experimentovat s nápadem na její zavedení. Aby se pokryly náklady na distribuci a v ceně kuponu se spravedlivě odrážely náklady na správu zpoplatněných silnic, vypočítal Státní fond dopravní infrastruktury cenu jednodenního poplatku na 160 korun.

Dálniční známka pro rok 2019 | foto: koláž iDNES.cz

„Nelze pouze zohledňovat cenu vztahující se k její výrobě, případně distribuci, ale to, že se jedná o poplatek za využití zpoplatněné komunikace, jehož výběr je pak následně opět vložen do údržby komunikací,“ obhajuje vysokou cenu dopravní fond.

Za 160 korun na den by tak mohla tato varianta poplatku oslovit prakticky jen velmi svátečního řidiče, případně cizince, který projíždí pouze jednorázově. A při nižších cenách se už úředníci obávali citelného poklesu prodeje desetidenních kuponů, a tedy i ztrát z výběru dálničních poplatků.

O zpoplatnění uvažovala i Praha

O nápadu na jednodenní poplatek uvažovala i část představitelů pražského magistrátu. Přestože se návrh náměstka pro životní prostředí Petra Hlubučka ukázal jako nedotažený, vedení Prahy se záměru zpoplatnit vjezd do metropole nevzdává. V současnosti připravuje studii, která by měla odpovědět na otázku, jak vjezd omezit zejména nejméně ekologickým vozidlům.

Původní návrh počítal s tím, že kromě elektromobilů a dalších nízkoemisních vozidel by průjezd do zpoplatněných pražských ulic stál řidiče řádově desetikoruny denně.

Přestože by takovýto poplatek mnohonásobně převýšil cenu klasické dálniční známky, která v přepočítání na dny vyjde řidiče na zhruba čtyři koruny, zřejmě by se z těchto peněz nepokryly ani náklady na výběr. To připustil i Hlubuček. „My bychom chtěli zavést systém s výnosovou neutralitou, to znamená ideálně, abychom nevybrali nic. Chtěli bychom se dotknout svědomí Pražanů, aby uvědoměle do centra nevjížděli, když mají vysokoemisní vozidlo.

Mýtné jako prostředek pro omezení počtu aut je hlavním východiskem i pro připravovanou studii. Jedním z jejích cílů totiž má být i vyřešení otázky, zda je reálné při zpoplatnění dosáhnout i nějakého přebytku a ten investovat do oprav silnic, nebo do podpory ekologičtější dopravy.

Celkem stát na dálničních poplatcích od osobních aut vloni vybral zhruba 5,3 miliardy korun. To ve srovnání s rokem 2017 představuje mírný pokles o 61 milionů korun. Stojí za tím mimo jiné i osvobozování obchvatů měst od poplatku na přilehlých komunikacích a snaha přesunout dopravu z městských ulic na okruhy. Od loňska tak dálniční známka není potřeba například na dálnici D3 u Veselí nad Lužnicí nebo na D6 mezi Chebem a Karlovými Vary a dalších 13 kilometrů osvobozených komunikací přibylo na začátku letošního roku.

Praha se naopak chce vydat opačným směrem, když navrhla kromě vjezdu do centra zpoplatnit i trasy městského okruhu včetně těch, které v současnosti nahrazují chybějící části dálničního okruhu kolem metropole.

  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Brambory možná podraží, přestože je česká úroda dobrá, tvrdí pěstitelé

Letošní úroda brambor bude podle pěstitelů oproti loňsku vyšší o 57 tisíc tun. Brambory však možná zdraží, záležet bude...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Americké pivní soutěže jsou lepší než ty české, říká vrchní sládek Budvaru

Vrchní sládek Budějovického Budvaru Adam Brož vyzdvihuje spolupráci s malými pivovary. Ale základem podle něj zůstane...

Česká pošta shání zaměstnance. Uchazeče láká na úsměvy zákazníků

V období před Vánoci hledá Česká pošta nové zaměstnance. Na webovém portálu jobs.cz láká uchazeče na úsměvy zákazníků...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz