Dálkové lety ČSA zatím neruší.

Dálkové lety ČSA zatím neruší. | foto: ČSA, iDNES.cz

ČSA počkají rok s rušením dálkových letů

  • 11
Dálkové spoje Českých aerolinií zůstanou alespoň do listopadu v takové podobě, jako jsou dosud. Vedení ČSA posunulo rozhodnutí o tom, zda bude dál provozovat dálkové lety nebo ne, až na podzim.

Původně přitom mělo být jasno už nyní. "Rozhodovat se budeme až po datech za nadcházející letní sezonu," řekl viceprezident ČSA pro ekonomiku Luboš Černý.

Aerolinky loni na podzim koupily nový informační systém, který aeroliniím ukazuje nejen vlastní data, ale také, jak plná létají na podobných linkách i letadla konkurence.

Právě z takového systému mají ČSA zjistit, zda se firmě vyplatí dál pokračovat s dálkovými spoji nebo jakým směrem je případně rozšířit. Podle Černého čas aerolinie netlačí.

Nulové výsledky
Současné čtyři airbusy 310, které pro ČSA létají od začátku devadesátých let, mají být ve vzduchu nejméně do roku 2008. Pak firma buď koupí nové, nebo takovou dopravu zruší.

Jeden letoun Airbus 330 nebo Boeing Dreamliner by vyšel zhruba na sto milionů dolarů (přes dvě miliardy korun). Navíc by dodávka trvala nejméně dva roky, v případě boeingu by se uskutečnila až v roce 2011. Řešením je proto podle Černého leasing zánovních strojů.

Dálková doprava ČSA je ekonomicky zhruba na nule.

"Některé jsou mírně v plusu, jiné mírně ve ztrátě. Je to i otázka ceny letenek," říká Černý. Tyto spoje mají přínos pro celou síť ČSA: cestující často využívají další návazné lety po Evropě.

Důležité pro ostatní linky
Předseda dozorčí rady Miroslav Ševčík nemá na dálkovou flotilu jasný názor. "Pokud bude zisková, není důvod ji rušit. Nemáme ale od managementu ještě všechny podklady," uvedl Ševčík.

Podle analytika Atlantik FT Petra Nováka je rozhodnutí o zámořských letech ČSA pro firmu velmi důležité.

"Takové lety pomáhají naplnit i spoje po Evropě. Na druhou stranu je i na těchto tratích velká konkurence a prodejem letadel by získaly ČSA hotovost," míní.
Na rozhodnutí čeká i Letiště Praha.

Do Dubaje naposledy v sobotu
Jeho vedení chce zvýšit podíl lidí, kteří zde přestupují. Kromě ČSA létá do Prahy ze vzdálených míst přímo jen Korean Air a od dubna začne z Atlanty Delta.

ČSA na dálkových linkách létají hlavně do Ameriky, pro cestovní kanceláře například do Karibiku, dnes s německými turisty letí charter až do Patagonie.

Dálková linka do Dubaje končí už od soboty. Podle mluvčí ČSA Daniely Hupákové byla trvale nevýdělečná.