Cla na tahače klesnou. Jejich ceny asi ne

Autodopravci by mohli získat snadnější přístup k novým tahačům od výrobců z Evropské unie. Vláda premiéra Miloše Zemana totiž schválila nařízení, které snižuje dovozní clo uvalené na tahače ze čtyř a půl na tři procenta. Pokud se proti němu nikdo neodvolá, začne platit po vydání ve Sbírce zákonů.
Snížení cel slíbil kabinet už na podzim, když dopravci protestovali proti drahým pohonným hmotám. Zdá se ale, že v praxi se do cen tahačů zřejmě příliš nepromítne. Z prvních reakcí dovozců vyplývá, že výrazně zlevňovat nebudou.

Nejprodávanější tahače
v roce 2000

Značka

Počet kusů

DAF

479

Volvo

422

Scania

337

Mercedes-Benz

311

MAN

297

...

...

Tatra

6

Liaz

4

Mluvčí sdružení dopravců Česmad Martin Felix rozhodnutí vlády přivítal. "Je to splnění jednoho z bodů naší podzimní dohody s vládou. Věříme, že se to alespoň částečně promítne do cen prodejců," prohlásil Felix.

Od příštího roku mají cla na dovoz tahačů ze zemí EU padnout úplně. Jejich zavedení prosadil před dvěma lety ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr. Chtěl tak podpořit poptávku po automobilech domácích výrobců.

Felix se domnívá, že v situaci, když čeští výrobci tahače v podstatě nevyrábějí, chybí k udržování takového opatření důvod.

Dovozci: Masivní pád cen nehrozí
"Když se cla zavedla, zákazníci nechtěli o zdražení ani slyšet. Tvrdili, že je to náš problém, což nebyla pravda. Výrazně zlevňovat nebudeme," reagoval na rozhodnutí vlády zástupce dovozce vozů Volvo Petr Kotršál.

Také on naznačil pochybnost o opodstatněnosti dva roky starého rozhodnutí o zavedení cel. Podpora Tatry a bývalého Liazu (dnes Truck International) v oblasti tahačů prý nemá příliš velký význam.

Podobný názor zastává i Scania. "V roce 1999 byla cla zavedena se zpětnou platností. Zákazníci, kteří už měli dohodnutou cenu, nebyli ochotni akceptovat zvýšení o clo. Prakticky se nám zvýšily náklady a výnosy zůstaly stejné," prohlásil obchodní ředitel české pobočky Scania Jan Petráň.

Snižovat ceny se nechystá ani zastoupení automobilky Mercedes-Benz v České republice. Důvod je jednoduchý. Před dvěma lety při zavedení cel se ceny prakticky nezvýšily.

Z naděje dopravců na nižší ceny tak mnoho nezbývá. Nikdo z oslovených dovozců tahačů ale nebyl zatím ochoten spekulovat o tom, co se stane s cenami od Nového roku, až cla padnou úplně.

,