Celkem loni cestovky a průvodci utržili 36,5 miliardy korun. S odvoláním na předběžné údaje Českého statistického úřadu to uvedla analytická společnost Mag Consulting.
Větší díl propadu, zhruba dvě třetiny, připisuje Mag hospodářské krizi, za zbytkem stojí některé stále silnější spotřebitelské trendy. "Mezi nimi hlavně rostoucí obliba nezávislého cestování a vyřizování stále většího množství úkonů na internetu," uvedl šéf Magu Jaromír Beránek.
Loni se v České republice prodaly zhruba dva miliony zájezdů, o pětinu méně než předloni. Úbytek klientů zaznamenaly především malé cestovní kanceláře, velké hlásí většinou stagnaci. Do celkových tržeb jsou zahrnuty nejen zájezdy, ale například také marže z prodeje letenek, ubytování nebo jízdenek.
Cestovní kanceláře, agentury a průvodcovské společnosti zaměstnávaly loni přes 13 tisíc lidí; krize se přitom negativně podepsala na výši mezd.
Průměrná hrubá měsíční mzda v odvětví klesla v roce 2009 na 20 356 Kč z 20 869 Kč v roce předešlém.
Majitelé kanceláří a agentur nejsou jedinými podnikateli v cestovním ruchu, které výrazně zasáhla krize. V únoru statistici potvrdili oprávněnost celoročních stížností hoteliérů na pokaženou sezonu. Počet ubytovaných hostů se loni meziročně snížil o téměř šest procent na 12,1 milionu; jde o nejnižší číslo za posledních šest let.