Kvalita zahraničních ubytovacích zařízení je mezi klienty českých cestovek jednou z nejčastěji kritizovaných služeb. V Evropě neexistuje jednotná klasifikace hotelů a odborníci v cestovním ruchu ji odmítají. V exotických zemích může být kvalitativní propast ještě větší.
"S problémy se často setkáváme například v Tunisku a v Egyptě. Doporučujeme, aby klienti, kteří kupují pobyt v čtyřhvězdičkovém hotelu, počítali s tím, že bude tříhvězdičkový," řekl iDNES.cz mluvčí Asociace cestovních kanceláří Tomio Okamura.
Pokoj bez okna
Stížnosti se ale nevyhýbají ani evropským hotelům. Pro jedenáct Čechů, kteří byli tento týden s cestovní kanceláří Firo Tour na dovolené v Řecku, nebylo v původním hotelu místo. Náhradní zařízení údajně odpovídalo kvalitě ubytovny. Jeden z Čechů, kteří se do objednaného hotelu vešli, si stěžoval, že v pokoji není okno.
Firo Tour se bránila tím, že hotel prodal pět pokojů pro Čechy jiným klientům. "S hotelem jsme rozvázali spolupráci," sdělila iDNES.cz mluvčí cestovní kanceláře Pavlína Pešová. Problém s nečekaně plným hotelem a kvalitou bydlení měli nedávno i klienti Blue Style na Djerbě. - čtěte Češi skončili v jiném hotelu. Cestovka jim to neřekla
V případě Blue Style si Češi stěžovali, že náhradní hotel měl méně hvězdiček než ten, který si vybrali z katalogu. "Spousta cestovek klasifikace zahraničních hotelů úplně ignoruje a dělají si vlastní hodnocení. Z hotelu, který má v našich podmínkách tři hvězdičky, mohou udělat čtyři," řekl šéf Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek.
Cestovní kanceláře jednotnou normu nechtějí
"Neexistuje evropská klasifikace, což je dobře, protože těžko lze porovnávat potřeby hotelů v Řecku s potřebami hotelů z Prahy," vysvětluje Stárek, proč nesouhlasí s jednotným hodnocením kvality hotelů.
Se zavedením jednotné evropské legislativy nesouhlasí ani mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková. "Těžko po spotřebiteli můžete chtít, aby si nastudoval, jaká je klasifikace například v hotelech v Řecku, Itálii a dalších zemích," řekla. Podle Stárka by se však cestovní kanceláře měly řídit klasifikací cílové země.
Například francouzské čtyřhvězdičkové hotely jsou dražší než rakouské čtyřhvězdičkové hotely. "Ve Francii mají certifikaci na čtyřhvězdičkové hotely velice přísnou a stojí to dost peněz," naznačil Okamura, proč české cestovní kanceláře odmítají přijmout jednotnou klasifikaci. Bojí se totiž, že se zavedením povinných certifikací by hotely měly nemalé náklady a vedlo by to ke zdražování zájezdů.