Nejhůře na tom budou developeři. Banky jsou opatrnější v poskytování úvěrů, zájem o nové byty chřadne. Ilustrační foto

Nejhůře na tom budou developeři. Banky jsou opatrnější v poskytování úvěrů, zájem o nové byty chřadne. Ilustrační foto | foto: Central Group

České ekonomice bude hůř. Největší potíže čekají developery

  • 158
Propouštění, snížení výroby, zavření závodu. Podobné zprávy z českých firem byly v posledních letech spíše výjimkou. V příštích měsících je však bude slyšet podstatně častěji. MF DNES sestavila ve spolupráci s českými analytiky žebříček nejohroženějších oborů, které mohou mít kvůli krizi i existenční problémy.

Krizi pocítí všechny obory
Není to povzbudivé čtení: neexistuje prakticky žádný obor, kterého by se současné problémy nějak nepříznivě nedotkly.

Nepříliš chtěné vítězství si v žebříčku odnesli developeři. Důvod je zřejmý: banky jsou opatrnější v poskytování úvěrů a zájem o nové byty chřadne, což dokazuje i pokles hypotečního trhu.

Mezi ohrožené obory u nás však patří i tradiční pilíř české ekonomiky: průmysl. Především automobilový, ale s problémy se může potýkat i výroba strojů.

Podle Jaroslava Míla, šéfa Svazu průmyslu, pocítí tuzemské podniky finanční krizi hlavně na začátku příštího roku.

"Dotkne se to všech malých a středních firem. Banky už teď omezují financování a to není legrace, firmy budou mít potíže získat peníze. Příští rok bude horší," dodal Míl.

Pavel Juříček, majitel výrobce autodílů Brano Group a viceprezident Sdružení automobilového průmyslu, míní, že není ohrožen jen jejich obor. "To není o ohrožení jednoho oboru, ale celé ekonomiky. Auta jsou jeden z prvních, další však budou následovat," míní Juříček.

Ohroženi krizí

1. Developeři, výstavba bytů
2. Automobilky a jejich dodavatelé
3. Strojírenství
4. Textilní a oděvní firmy
5. Stavebnictví

Automobilky už krizi cítí naplno: Škoda Auto bude kvůli nedostatku objednávek týden stát. A to znamená stop nejen pro dělníky na montážních linkách, ale i v desítkách tuzemských dodavatelských firem.

Český automobilový průmysl zatím nežádá stát o finanční injekci, chce jen klid na práci a žádné zbytečné zásahy, které ještě firmám zvýší náklady. Nelíbí se jim hlavně páteční zákaz jízd kamionů či evropská směrnice o emisích CO2.

Na druhou stranu mají české automobilky v porovnání se zahraniční konkurencí kromě levnější pracovní síly i řadu dalších výhod: modernější závody a lepší polohu pro zásobování celé Evropy.

Někteří analytici řadí mezi nejohroženější obory sklo a textil. "Velkovýroba v těchto segmentech brzy skončí. Přežijí jen ty podniky, které výrazně zeštíhlí a budou mít zhruba do 100 zaměstnanců. Spolu s tím musí odejít z masové strojové výroby a vsadit na kvalitu, ruční práci. Vybudovat luxusní značku a získat loajální zákazníky," předpovídá Aleš Michl z Raiffeisen.

Jeho rozsáhlá analýza domácí ekonomiky přináší i pozitivní zjištění: žádný z klíčových oborů se nedostal zatím na seznam nejohroženějších.

Krize se začíná dotýkat i oborů, které na první pohled nepatří mezi klíčové. Zaměstnávají přitom stovky tisíc lidí. Například cestovní ruch. Podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur přicházejí zlé časy jak na ty, které žijí z návštěvníků Česka, tak na ty, které podnikají s "exportem" Čechů na dovolenou.

"Když to řeknu kulantně, tak cestovní kanceláře zaznamenávají teď u prodejů zájezdů do exotiky dvojciferný pokles," říká Okamura.

Cestovky tak mají zimní zájezdy zaplněné hlavně díky těm, kdo si kupovali dovolenou už v létě. "Snížení počtu cestovek bude logickým dopadem krize," nevylučuje možnost krachu cestovních kanceláří Okamura.

Cestovky však zatím tvrdí většinou opak. "Vliv asi pocítíme hlavně u prodejů zájezdů do Středomoří," připouští Stanislav Zíma z Exim Tours.

Některé obory zasáhne krize podstatně méně než jiné. Platí to například o energetice a zemědělství či výrobě potravin. Stále totiž platí heslo: jíst, svítit a topit se bude vždy.

Optimisticky vidí budoucnost i ČEZ. Očekává, že do roku 2010 poroste ziskovost dvojciferným tempem. "Pokud se podíváte na všechny modely analytiků, všichni nám předpovídají prudký růst ziskovosti," řekl Reuters obchodní ředitel Alan Svoboda.

,