Nákladní doprava a majetkové podnikání přineslo loni zisk přibližně dvě miliardy korun. Zatímco osobní doprava přinesla od roku 1993 ztrátu 29,5 miliardy (i s dotacemi), nákladní doprava za toto období vydělala 11 miliard.
Závazky po lhůtě splatnosti představují 2,717 miliardy, naopak pohledávky po lhůtě splatnosti činí 2,09 miliardy korun. Celkové závazky se pohybují kolem 27 miliard korun, což představuje 25 procent celkových aktiv podniku. Pro zlepšení platební bilance si hodlají České dráhy vzít překlenovací úvěr ve výši 1,1 miliardy korun.
Dalibor Zelený se dotkl také problematiky zvyšování jízdného na železnici. Podle jeho názoru "skokové zvyšování jízdného v minulosti vždy uškodilo." Proto budou letos dráhy požadovat zvýšení zhruba o míru inflace. Podle předsedy Správní rady Jaroslava Vrány bude muset stát v budoucnosti objednat u Českých drah určitý objem osobní přepravy a za něj zaplatit.
Zasedání se zabývalo rozvojovým programem železnice na nejbližších pět let. V průběhu dubna by mělo začít projednávání transformace ze státní organizace na akciovou společnost. Tomuto kroku musí předcházet přijetí zákona o transformaci Českých drah. Od chystané změny si vedení slibuje zlepšení rozvoje obchodních aktivit.
Pro zlepšení hospodaření už uskutečnilo nové vedení některé konkrétní kroky. Zrušením nevýhodných smluv s poradenskými a konzultačními firmami ušetří letos 200 miliónů korun. Dalších 200 miliónů ušetří v oblasti technologických úspor.
- pátek 26. března 1999