České Boeingy na kontrolu nemusí

  • 21
Letadla Boeing, s nimiž létají české letecké společnosti, nemusí na kontroly, které se rozběhly po celém světě. Jak ČSA, tak například i Fischer Air, mají ve svém strojovém parku jiné typy letounů než ty, u nichž může hrozit závada na palivovém čerpadle.

Americký Federální úřad pro letectví varoval před možnými závadami na čerpadlech letošní výroby v centrálních palivových nádržích letadel Boeing 737- 600, -700, -700C, -800 a -900, a dále sérií 747 a 757. Úřad upozornil na to, že kromě zhruba 1400 letadel v USA může být touto poruchou postiženo zhruba stejně nebo o něco více letounů ve zbytku světa, tedy celkově kolem 3000.

V tuzemsku by se však tato letadla vyskytovat neměla. "Nás se tato opatření netýkají. V letadlovém parku jsou jen Boeingy 737-400 a 737-500," řekl mluvčí ČSA Dan Plovajko. Fischer Air létá s verzemi 737-300.

Boeingy se kontrolují po celém světě
Letecké společnosti po celém světě začaly Boeingy kontrolovat už o víkendu. Reagovaly tak na krok amerických regulačních úřadů, které americkým přepravcům nařídily okamžitou kontrolu více než 1400 letadel kvůli možné závadě na palivovém čerpadle a riziku vzniku požáru či exploze.

Úřad nicméně předpokládá, že vadná je pouze malá část inkriminovaných čerpadel, vyrobených kalifornskou firmou Hydro-Aire. Uvedl, že požár může vzniknout jen v případě, že centrální nádrž bude vyčerpána do dna.

Prezident Hydro-Aire Gregory Ward potvrdil, že kvůli výrobní chybě by se u některých pump mohly dostat kabely elektrického vedení do kontaktu s rotorem, čímž by vznikla jiskra a ta pak zapálila palivové výpary. Firma zjistila výrobní chybu před několika dny po rozebrání reklamovaného čerpadla, které přestalo fungovat. Technici v čerpadle objevili kabel, jehož izolace byla poškozena kvůli příliš těsné blízkosti rotoru.

Představitel Federálního úřadu pro letectví uvedl, že aerolinie mají čtyři dny na zjištění, zda jsou jejich letadla vybavena čerpadly Hydro-Aire vyrobenými od počátku roku. Mají rovněž zajistit, aby v nejbližší době byla čerpadla po celý čas ponořena v palivu, a to i v době, kdy letadlo není ve vzduchu.

Zatím nejvíce postiženou aerolinkou v Evropě je největší britský i evropský diskontní přepravce EasyJet, který musí prověřit 18 svých letadel Boeing 737-700. Byl to právě EasyJet, který v první polovině srpna vrátil výrobci k opravě nefungující čerpadlo.

V Evropě se nutnost kontroly podle dosavadních zpráv týká ještě letadel finské Finnair a jednoho letounu nizozemské KLM. Agentura Reuters dotazy zjistila přijetí preventivních opatření u australských Qantas Airways a Virgin Blue, tchajwanské China Airlines a u Singapore Airlines. Žádné letadlo ohrožené poruchou v Evropě nemají podle svých vyjádření British Airways, Air France, Alitalia, Lufthansa ani Virgin.

,