Češi sní zmrzliny za miliardy, na Evropu nestačí

  • 6
Za zmrzlinu a jiné sladké mražené pochoutky utratí Češi ročně zhruba sedm miliard korun. Na každého obyvatele republiky tak ročně připadne asi osm litrů zmrzliny, což je ovšem výrazně méně proti zemím západní Evropy či dokonce Spojeným státům.

Podle údajů společnosti Unilever, která na trh dodává zmrzliny Algida, dosahuje v USA roční spotřeba v průměru kolem 24 litrů na osobu.

Tuzemský trh se po poklesu spotřeby v první polovině 90. let postupně stabilizoval a od roku 1997 celková konzumace roste, hlavně v posledních čtyřech letech. Podle Unileveru je ale stále ještě asi 15 procent pod úrovní roku 1989.

"Výdaje v posledních letech mírně rostou, ale pomaleji než spotřeba v litrech. Klesá totiž průměrná cena," uvedl manažer divize zmrzliny a mražených výrobků Unileveru ČR Martin Hejduk.

Na zlevňování se podle něho výrazně podílejí obchodní řetězce. Například nejoblíbenější výrobek rodinného balení, Polárkový dort o objemu 615 mililitrů, stál před 15 lety 10,50 Kčs. V současné době lze nalézt v obchodech obdobný výrobek stejného jména i za cenu nižší.

V tuzemsku naopak klesá spotřeba nanuků, a to v jednotkách procent ročně. To je obdobný vývoj jako v Evropě. Pokles je kompenzován vyšším růstem spotřeby kopečkové a točené zmrzliny. Zároveň mírně stoupá konzumace rodinných balení.

Spotřebitelé totiž méně často sáhnou po běžném polárkovém dortu a naopak vzrůstá obliba rolád, vaniček a exotických příchutí.

,