Nákup, obchod, nakupování, supermarket, utrácení

Nákup, obchod, nakupování, supermarket, utrácení

Češi patří mezi velmi opatrné lovce slev

  • 5
I když to při zimních nebo letních výprodejích v českých obchodech vypadá často dost divoce a výjimkou není zásah sanitek, Češi nejsou v porovnání s jinými národy příliš nadšenými lovci slev.

V žebříčku jedenatřiceti zemí světa vytvořeném podle náchylnosti k slevovému šílenství skončili Češi až jako pátí od konce.

Studii nazvanou Culture Score vypracovala firma NOP World, jedna z největších společností pro výzkum trhu na světě.

V jejím průzkumu jen 43 procent lidí  v Česku souhlasilo s výrokem "vždy se snažím nakupovat se slevou".

Slevám se však Češi nebrání a dvě třetiny z dotázaných alespoň uvedly, že se "cítí spokojeně, nebo dokonce nadšeně, když udělají výhodný nákup".

To jen zdánlivě vypadá hodně, ale ve srovnání s nejnadšenějšími lovci slev, Brazilci, vyrážejí Češi do obchodů s větší rozvahou. Celých šestadevadesát procent Brazilců totiž pociťuje uspokojení z výhodného, tedy zlevněného nákupu.

Podle názoru odborníka se tento výsledek dá vysvětlit povahovými rysy českého národa, mezi něž patří i určitá ostražitost.

"Obecně jsme jako národ velmi nedůvěřiví a vůči manipulaci dost odolní. Je to dáno historií," říká psycholog Slavomil Hubálek. Velkými příznivci výprodejů jsou také Američané.

"Reklamu snědí i s navijákem, kdežto Češi si spíš řeknou, že to musí být pěkný šmejd, když ta společnost musí dát do reklamy tolik peněz," komentuje čísla Slavomil Hubálek.

Národ, který je vůči slevám téměř úplně imunní, jsou podle průzkumu Rusové. Za zlevněným zbožím by se vypravilo pouze jedenadvacet procent dotazovaných Rusů. S tímto výsledkem průzkumu se však neztotožňuje prezident České asociace rusistů Jiří Klapka.

"Znám naopak spoustu ruských umělců a intelektuálů, kteří nakupují v second handech," říká.