ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Češi více nakupují online, v době koronaviru jsou také častěji na internetu

  • 5
Průměrný čas, kteří Češi strávili v březnu na internetu, se proti únoru kvůli koronavirové epidemii zvýšil o 50 procent na 24 hodin a 35 minut, vyplývá to z měření NetMonitor. Češi také více nakupují přes e-shopy. Tržby tuzemských internetových obchodů by letos mohly díky koronavirové epidemii stoupnout o 20 procent na rekordních 190 miliard korun.

Původně obchodníci odhadovali zhruba patnáctiprocentní růst, uvedla Asociace pro elektronickou komerci.

„Internetové obchody v průběhu nouzového stavu uspěly a našly nové zákazníky. Zároveň krize přispěla k rychlejšímu vstupu řady dalších obchodníků do on-line prostředí, které i do budoucna pro ně bude sloužit jako další prodejní kanál. Za výjimečných podmínek by dokonce mohl meziroční růst české e-commerce být až o deset procentních bodů vyšší, než jsme očekávali v lednu 2020,“ uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Epidemie vedle vzniku nových obchodů nahrála i rozvoji alternativních způsobů placení. Díky narůstající oblibě kryptoměn, kterou podpořil výrazný růst jejich hodnoty, se podle ředitele společnosti bitstock.com Martina Stránského například objem plateb bitcoiny zvýšil zhruba o čtvrtinu. 

„Zájem o bitcoiny v posledních týdnech výrazně roste. Lidé je přitom neberou jen jako investici, ale i jako bezpečný platební prostředek. Poptávka za poslední měsíc vzrostla přibližně o 30 procent a růst čekáme i v nejbližší době vzhledem k blížícímu se halvingu,“ dodal Stránský.

E-shopy díky krizi způsobené koronavirem posilují v celé Evropě. Nakupování on-line objevuje řada nových zákazníků, jen v Itálii přibylo internetovým obchodům dva miliony nakupujících. Řada odvětví zaznamenala nárůst v řádech desítek až stovek procent, naopak přibližně pětina obchodníků na internetu zaznamenala pokles prodejů. Nejvíce zasažena je v tomto směru móda.

„Situace v oblasti prodeje zboží na internetu je ve většině států Evropy velmi podobná. Jako celek e-commerce výrazně roste, přibývá obchodníků, kteří přechází s prodejem do on-line prostředí z kamenných obchodů. Především prodej potravin, drogistického zboží, drobné elektroniky či léků zaznamenaly nárůst v desítkách až stovkách procent,“ dodal Vetyška.

Až jeden den na internetu

V zemích, jako je Německo, Rakousko či Švýcarsko, zaznamenalo přibližně 60 procent internetových obchodů nárůst tržeb. Dalších 15 až 20 procent registruje prodeje na obvyklé úrovni a 20 až 25 procent prodejců naopak potkal významný pokles a dostávají se do existenčních problémů.

Vliv na větší tržby e-shopů může být i skutečnost, že Češi nyní tráví více času na internetu. Počet návštěv internetových stránek vzrostl proti únoru o 43 procent a vykázal i podobný meziroční nárůst. Průměrně Češi strávili na internetu v březnu 24 hodin a 35 minut. Proti loňskému březnu byla strávená doba o 30 procent delší.

„To všechno jsou pro inzerenty dobré zprávy. Takovou zákaznickou pozornost a čas, jakou mají online média nyní, je na místě využít,“ uvedl předseda výkonné rady Sdružení pro internetový rozvoj Michal Hanák.

Počet zhlédnutých stránek se meziměsíčně zvýšil o 26 procent a meziročně byl vyšší o 14 procent. Počet přehrání videa vzrostl proti březnu o 55 procent a meziročně téměř o čtvrtinu.

Nárůst internetového provozu potvrzují i operátoři. Například O2 kvůli kontinuálnímu nárůstu sledování videa ve vysokém rozlišení a IP TV posílilo konektivitu ze své sítě do internetu ze stávajících dvakrát 300 Gbit/s na dvakrát 500 Gbit/s. Stalo se tak první společností, která provozuje přípojky o celkové kapacitě jeden Tbit/s.

,