Slevy za rychlé klikání. E-shopy měly na Černý pátek dvojnásobné tržby

  4:00aktualizováno  4:00
Namísto zběsilého běhu za zlevněnými televizory či PC hrami se v pátek ráno na českém internetu klikalo jako na burze. E-shopy si pochvalují dvojnásobné tržby, které byly v některých případech rekordní. Černý pátek je čím dál oblíbenější, ale kamenným obchodům se vyhýbá.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Takzvaný Black Friday je v USA od roku 1961 nejoblíbenějším nákupním dnem v roce. Do českého prostředí proniká až v posledních letech a až na výjimky jen virtuálně - o nejvyšší slevy se přetahují vlastně jen e-shopy. Ty si však letos při pohledu na účty libují.

E-shopy levnější po celý rok

Nakupujte v e-shopech přes CashBack stránku VratnéPeníze.cz a ušetřete stovky až tisíce korun ročně.

„Vzhledem k výši slev, které dosahovaly až 83 procent, jsme ze strany 

zákazníků zaznamenali obří zájem,“ vylíčila ředitelka Kasa.cz Andrea Čižmářová. Pochvalné hodnocení je slyšet i z úst konkurentů, například obchodu Alza.cz, CZC.cz, nebo Mall.cz, který se akce letos zúčastnil poprvé. Internetoví prodejci utržili během pátku až dvojnásobek oproti běžným dnům v roce. Kolik je to v penězích, uvádět nechtějí.

Ve slevách, které dosahovaly až 83 procent (průměrné slevy však byly i o polovinu nižší) se objevily notebooky, tablety, telefony, počítačové hry, ledničky a další zboží. Některé e-shopy akci oproti loňsku výrazně rozšířily, se slevou nabízely několik stovek položek.

Notebooky zmizely do tří minut

Černý pátek, tuzemská obdoba nejoblíbenějšího nákupního dne v USA, má přesto ryze česká pravidla. Postrádá soutěživost, ve níž Američané v nákupní horečce běhají od regálu k regálu, aby získali zlevněný televizor nebo iPhone dříve než druzí. V Česku naopak vyhrává ten, kdo má rychlejší prsty a lépe to umí s počítačovou myší.

Černý pátek

Zatímco v ČR se loví slevy na internetu, v USA i Británii lidé vyrážejí do obchodů bojovat s davy zákazníků o pár zlevněných kusů.

Novodobá americká tradice se přenesla i do Británie. I takovéto obrázky se...

Novodobá americká tradice se přenesla i do Británie. I takovéto obrázky se naskytnou, jakmile začne slevové šílenství. Zákazníci se perou o televizor ve slevě v obchodě Asda ve Wembley. Televizory jsou jedním z nejžádanějších artiklů.

„Zájem ze strany zákazníků byl obrovský, ty nejžádanější produkty se vyprodaly již během několika málo minut. Zaznamenali jsme třeba případ, kdy byl notebook v počtu 80 kusů vyprodán dokonce do tří minut od spuštění slevy,“ popsal mluvčí on-line prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz Kamil Demuth hektický začátek dne, který se stal obratově nejsilnějším dnem v historii firmy. Počet objednávek oproti loňsku i ve srovnání s jinými dny minulého týdne vzrostl na dvojnásobek.

Některé e-shopy kvůli velkému zájmu akci prodloužily do sobotní půlnoci. A Alza.cz slevy spustila dokonce už v pondělí. I v tomto nesouladu se tuzemský Černý pátek liší od svého amerického vzoru Black Friday, který se rozprostírá nanejvýš do dvou dnů. Slevy v USA někde začínají už ve čtvrtek, který si získává přízvisko Grey Thursday, tedy Šedivý čtvrtek. Největší rozdíl je však v něčem jiném. Tuzemského slevového svátku se zúčastňují především e-shopy.

„Slevy jsou cestou do záhuby...“

Kamenné obchody s e-shopy většinou nechtějí ve slevách soutěžit. Výjimkou je třeba řetězec s elektronikou Okay, který však ve svých 130 prodejnách v ČR a na Slovensku nabídl nejvyšší slevy okolo 45 procent. Na internetu je dravější konkurence, což je znát i na této slevové akci.

Tržby o adventu

První advent zvedl tržby obchodníkům až o desítky procent

Vánoční trhy v Hradci Králové

Vánoční trhy v Hradci Králové

„Černého pátku se nezúčastňujeme. Je to vysloveně aktivita, která vznikla na internetu v Česku,“ vysvětluje mluvčí prodejen Euronics Bohuslav Komín, proč se do akce obchody nezapojily. „Nemohu mluvit za ostatní, ale myslím, že dávat slevu za slevou je cesta do záhuby. Obchody potřebují prodávat s nějakým ziskem, aby mohly dál fungovat. Prodávat dlouhodobě s marží, která není únosná a nepřináší zisk, nejde. Nemůžeme si to dovolit,“ dodal Komín.

Kamenné obchody tvrdí, že slevových akcí je během roku už dost. „Podle nás došlo ke značné devalvaci a nadužívání ‚černého pátku‘ jako komunikačního nástroje. Snažíme se zákazníkům nabídnout zajímavé možnosti k nákupu, bez toho aniž bychom je časově limitovali na 24 hodin,“ uvedl mluvčí Electro Worldu Petr Jiras.

Podle kreativního ředitele agentury Konektor Martina Charváta se Černý pátek v kamenných obchodech neujal proto, že vytvářejí plán na speciální akce a slevy dlouho dopředu, zatímco e-shopy mohou reagovat mnohem rychleji a pružněji a také proto, že akce od začátku byla zaměřena hlavně na slevy elektroniky, která se nakupuje především přes internet. „V každém případě by mohl být Černý pátek zajímavý marketingový doplněk k původně českému (přesněji československému) ‚vynálezu‘ z dvacátých let: bronzové, stříbrné a zlaté neděli,“ myslí si Charvát.

Tím, že se Černý pátek omezuje na e-shopy, se spíše podobá americkému Cyber Monday, který je slevovým dnem e-shopů. Black Friday (a Thursday) byly v USA klidnější než loni. Za dva slevové dny se tržby meziročně zvedly o 22 procent, Američané utratili zhruba 12 miliard dolarů.

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Další z rubriky

Fastfoody v úzkých. Zákaz brček se blíží, alternativy zatím chybí

ilustrační snímek

Zákaz plastových brček dělá řetězcům rychlého občerstvení docela těžkou hlavu. Papírová brčka, která začal ve svých...

Tuzemská lékárenská dvojka posiluje. Řetězec Benu kupuje konkurenci

ilustrační snímek

Druhý tuzemský největší řetězec lékáren Benu kupuje síť Fajn lékárna. Spojení momentálně posuzuje Úřad pro ochranu...

Za výplatu 112 litrů tuzemáku. Cena alkoholu roste úměrně se mzdou

Alkohol (ilustrační foto)

I když Češi pořád pijí nadprůměrně, spotřeba alkoholu v Česku klesá. Z jedné výplaty si pořídí 112 litrů lahví rumu,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz