(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Černý pátek je větší. Ale obchody vyprodávají neatraktivní věci, míní expert

  • 45
Černého pátku využívají čeští prodejci k tomu, aby se zbavili neatraktivního zboží, tvrdí ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha. Letošní kampaň však oproti loňsku výrazně nabobtnala. Nezapojují se jen e-shopy, ale i kamenné obchody, nábytkáři, dopravci či operátoři.

Na černý pátek se obchody halí do červené a žluté. Výrazné poutáky lákající na zboží za „bombovou“ cenu jsou v Česku na tuto akci každým rokem masivnější. Například loni překonal Černý pátek na e-shopu Kasa.cz povánoční tržby. 

„Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent oproti minulému Černému pátku,“ řekla mluvčí Kasa.cz Andrea Čižmářová. 

„Black Friday u nás znamená takový obrat, který se vyrovná obratu běžného měsíce mimo sezónu,“ říká marketingový manažer e-shopu Conrad Ferdinand Valent.

Staré zboží ze skladu

Podle ředitele Marketingového institutu Tomáše Pouchy však čeští obchodníci často využívají výprodeje na Černý pátek, jen aby se zbavili neatraktivního zboží. „Rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, jak zkusit natlačit na trh zbylá pouzdra na staré modely telefonů nebo udat jiný neatraktivní zbytek ze skladu. Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se v akcích objevují,“ říká.

Český trh je podle něj citlivý na slevy všeho druhu, je jich ale tolik, že si tím obchodníci utahují smyčku kolem krku. „Prodejci u nás si kazí ceny a marže dlouhodobě, nepřináší zákazníkům nic, co by mohlo opodstatnit vyšší cenu. V řadě oblastí se prakticky neumí odlišit ničím jiným, než cenou a přitom o ni zákazníkům vůbec nemusí jít,“ dodává Poucha. Black Friday a podobné akce podle něj navíc obchodníkům zvyšují tržby, ale snižují zisk.

„Je to sice o vyšších tržbách a objemu, také však o nižším zisku, a ten je v podnikání stěžejní a umožňuje rozvoj. Sleva není jediné řešení a navíc to potom vede k tomu, že zákazníci ji očekávají, což může směřovat k ještě nižším maržím, nebo ještě větší polarizaci - lidé budou nakupovat jen ve výprodejových dobách,“ tvrdí Poucha. 

Předem nafouklé ceny

Některé obchody ohlašují slevy ve výši až 70 procent. Ne vždy je však cena výrobků tak výhodná, jak se na první pohled zdá. Ceny před slevou mohou totiž obchodníci navýšit. „Reálně slevy nejsou nijak výrazně vyšší než každý týden. Je to jenom vlna a řetězce nic nestojí dát si na leták žlutočerný banner se slevou,“ varovala už loni produktová manažerka serveru Akcniceny.cz Zuzana Štěpánková. 

Black Friday je v USA synonymem rekordních slev a startem vánoční horečky. Začíná vždy v pátek po Dni díkůvzdání. V Česku se uchytil nejdříve v e-shopech, v posledních letech slevy nabízí i další obchody. Do slevových akcí se letos zapojili poprvé také některé autosalony, mobilní operátoři, a autobusoví dopravci.

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Například autobusový dopravce RegioJet v úterý uskutečnil akci s názvem „Black Tuesday“ a nabízel jízdenky za výhodnou cenu. Na nižší ceny láká například i letecká společnost Ryanair. 

Kvůli zájmu, kterého se akce v posledních letech těší, většina obchodů své výhodné nabídky protáhla na několik dní. Operátor O2 například nabízí některé své telefony levněji až do neděle 26. listopadu (psali jsme zde). Obchod se spotřební elektronikou Datart má Černý pátek dokonce od 16. do 26. listopadu, podobně je na tom i Euronics.

Větší zájem o akci ze strany obchodníků potvrzuje i Štěpánková. Zatímco loni server Akcniceny.cz evidoval slevy od šesti prodejců, letos jich je dvojnásobek.

Označení „Černý pátek“ zřejmě vzniklo v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.

,