carrefour, hypermarket

carrefour, hypermarket | foto: Petr Novotný, MF DNES

Carrefour zvažuje odchod z Česka

  • 118
Obchodní řetězec Carrefour, který v zemi provozuje jedenáct hypermarketů, zvažuje odchod z Česka. Jednání o prodeji Carrefouru běží už několik měsíců. MF DNES to potvrdily tři dobře informované zdroje.

NEPŘEHLÉDNĚTE:
Meinl v Česku končí, bude z něj Albert

Francouzský řetězec by tak byl po rakouském Meinlu druhým a zatím největším obchodníkem, který se z tuzemského trhu stahuje s nahromaděnými ztrátami.

Carrefouru se v Česku nedaří a dobře to s ním nevypadá ani v domovské Francii.
Společnost dnes zveřejní své celosvětové výsledky za první pololetí a analytici čekají jejich zhoršení. Podle agentury Reuters odhaduje šest analytiků pokles čistého zisku Carrefouru o desetinu.

V Česku byla společnost podle posledních zveřejněných výsledků za rok 2003 ve ztrátě téměř půl miliardy korun. To už byl pátý rok její existence v Česku, kdy se zatím akcionáři nedočkali zisku. Podle vyjádření auditorů v účetní závěrce byla firma závislá na pomoci mateřské společnosti.

Nejvyšší šéf Carrefouru ve Francii Jose-Luis Duran už v březnu uvedl, že v zemích, kde nejsou mezi obchodníky v první trojce, budou uvažovat o odchodu. To je případ Česka, kde je Carrefour s tržbami jedenáct miliard korun na osmém místě.

Kupce hledá Carrefour pro své obchody zhruba od jara. "Vyjádřili jsme tehdy zájem, ale jejich právnická kancelář nám řekla, že už to není aktuální. Měli už s někým jiným podepsaný letter of intent," říká dobře informovaný zdroj z obchodních řetězců. Letter of intent vyjadřuje zájem obou stran uzavřít v budoucnu smlouvu o prodeji.

Podle dalšího dobře informovaného zdroje by tímto kupcem mělo být Tesco a oznámení by na sebe nemělo nechat dlouho čekat. "Skupina Carrefour si nepřeje toto téma komentovat," říká mluvčí pařížské centrály Isabelle Prigentová.

"Tuto informaci nemohu potvrdit. Jde o spekulace, které naše společnost nekomentuje," uvedla mluvčí české pobočky Teska Jana Matoušková.

Pro připravované stažení Carrefouru mluví další signály. Podle informací MF DNES Francouzi v současné době nestavějí žádný nový obchod. A to v době, kdy všechny společnosti využívají poslední čas na zaplnění zbývajících bílých míst v republice a expandují.

Carrefour se letos také stáhl z role hlavního sponzora pražského fotbalového klubu Slavia. Příští rok jej po čtyřech letech nahradí na dresech slávistů ČSA. Na českém obchodním trhu přituhlo zejména v posledních dvou letech.

Impulzem pro zahájení války byl příchod Lidlu v roce 2003. Nabídka v takzvaném tvrdém diskontu není široká, ale u základních výrobků, jako jsou potraviny či neznačková drogerie, tlačí ceny dolů.

Ostatní řetězce se pod tímto tlakem vrhly na propagaci, že právě ony jsou ty nejlevnější. Prostředkem k tomu jsou hlavně výrobky pod vlastními značkami. Používá je Carrefour, Tesco či třeba Albert.

Kvalita často trpí, ale jako lákadlo na zákazníky fungují. "Dnes koupit kvalitní špekáček, to si musíte najmout odborníka. Výrobci jsou pod tlakem, obchodníci jsou pod tlakem a projevuje se to na kvalitě," uvedl nedávno v rozhovoru bývalý šéf Aholdu Milan Růžička.

Dnešní boj na trhu navíc podle očekávání ještě přitvrdí kvůli novým a silným hráčům. Mezi ně patří hlavně německý diskont Aldi, který míří už na Slovensko, a americký řetězecWalMart. Posledně jmenovaný už ohlásil expanzi do střední a východní Evropy a také patří k hlavním adeptům na převzetí nějakého už zde působícího řetězce.