Neděle 23. února 2020, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. února 2020 Svatopluk

Budvar uspěl v dalším sporu s americkým rivalem o registraci značky

  16:34aktualizováno  17:55
Americká pivovarnická skupina Anheuser-Busch neuspěla ve sporu o registraci ochranné známky "Budweiser" v zemích EU. Rozhodl o tom Evropský soudní dvůr. V případě, že by konkurent Budvaru povolení k registraci dostal, zřejmě by hrozily nové soudní pře o práva na užívání známky v některých zemích.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

"Je to pro nás příznivé a velmi důležité. V okamžiku, kdy by soud vyhráli a značku Budweiser chtěli používat třeba v Německu, kde dnes nemohou, tak bychom museli soudní cestou obhajovat naši registraci. Museli bychom bránit status quo, který tam je. Ačkoliv bychom takový spor asi vyhráli, stálo by nás to čas, energii a peníze," uvítal rozhodnutí soudu mluvčí Budvaru Petr Samec.

Získání komunitární známky pro celou EU by ale automaticky neznamenalo vymazání registračních známek, které mají oba pivovary patentované v jednotlivých zemích Evropské unie. Podle právničky Budvaru Heleny Lejtnarové by ale došlo k souběžnému užívání značky "Budweiser" oběma společnostmi v některých zemích EU, což by mohlo vyvolat vlnu dalších soudních sporů. A historie vzájemných soudních sporů je už nyní hodně pestrá.

Budvar má registrační známku na Budweiser patentovanou celkem v 19 státech EU, Anheuser-Busch má známku "Bud" nebo "Budweiser" registrovánu ve 23 zemích EU.

Sto let sporů

Soudní spory Budějovického Budvaru o značku Budweiser trvají přes sto let – od roku 1907. Český pivovar v nich má výrazně pozitivní bilanci. V letech 2000-2009 bylo definitivně ukončeno 115 soudních sporů a správních řízení, 82 z nich skončilo ve pospěch Budějovického Budvaru. V současnosti zbývá k dořešení 22 sporů ve 14 zemích.

Podobný pokus o registraci značky "Budweiser" v minulosti učinil i Budweiser. Také neuspěl. Druhý nejvyšší soud EU potvrdil předchozí rozhodnutí v tomto duchu v březnu 2009.

V září 2009 Evropský soudní dvůr v Lucemburku (nyní Soudní dvůr EU) zpochybnil nárok Budvaru na výhradní používání značky "Bud". Podle rozsudku značka "Bud" nemůže být v EU chráněna na základě dvoustranných smluv, protože unijní právo je jim nadřazené.

Budvar získal v roce 2004 přímo ve Smlouvě o přistoupení ČR k EU práva na užívání označení Budějovické pivo a Českobudějovické pivo. Kromě toho tvoří duševní vlastnictví Budvaru ochranné známky, ochranná označení původu, zeměpisná označení a obchodní jméno, jako jsou Budweiser Budvar, Budweiser, Budvar, Bud a Budějovický Budvar. Pivovar jich má celkem registrováno na 380 ve více než 100 zemích celého světa.

V některých zemích mohou používat značky oba pivovary, v Německu má exkluzivitu například pouze Budvar. V USA nebo v Kanadě se Budvar prodává pod známkou Czechvar.

Budvar se Hájí Přemyslem Otakarem II.

Američané ve sporu s Budvarem argumentují tím, že Budweiser se jako první značkové pivo v USA vaří v St. Louis už od roku 1876, zatímco pivovar Budvar byl založen až v roce 1895. Češi ovšem namítají, že právo várečné udělil jihočeské metropoli král Přemysl Otakar II. už při založení města v roce 1265, tedy tradice českého Budweiseru (od německého názvu pro Budějovice - Budweis) jsou o nějakých 800 let starší.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Čtyřicet procent vydavatelů dluhopisů je vysoce rizikových, tvrdí analýza

Téměř 40 procent dluhopisových emitentů s prospektem je vysoce rizikových. Vyplývá to z analýzy serveru...

Aplikace místo podílového fondu. Online služby chtějí naučit Čechy investovat

Na rozdíl od západních zemí se Češi do investování příliš nehrnou. Týká se to všech generací. „Strach“ z investic by...

Lahvové pivo nižší daní nepodpoříme, řekla Schillerová v Rozstřelu

Největší českou daň z hlediska příjmů do státního rozpočtu čeká od prvního května řada změn. Největší rozruch však v...

Ať slepice zůstanou v klecích. Výbor odmítl zákaz, proti byli poslanci ANO

V zemědělském výboru neprošel návrh na zákaz klecových chovů slepic. Proti hlasovali všichni poslanci ANO. Výsledek...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz