Bublinky Kofoly znovu stoupají vzhůru

  • 34
Československá náhražka "imperialistické" Coca Coly znovu zabírá stále více místa v ledničkách spotřebitelů. Výroba nápoje Kofola stoupla od roku 1996 téměř trojnásobně a míří stále výš. Stala se synonymem pro nápoje na základě kofeinového sirupu a její největší výrobce Santa na ní staví svůj úspěch. Proto si úspěšnou značku letos v červnu koupil.

Historie kofoly se začala psát už v roce 1961, kdy státní podnik Galena (tehdy patřil do farmaceutické korporace Spofa) začal produkovat kofeinový sirup Kofo, což byl jeden z vedlejších produktů farmaceutické výroby. 

Cesta k nápoji už pak byla jednoduchá, protože sirup stačí vhodně naředit vodou sycenou oxidem uhličitým. Spofa proto měla od roku 1966 zaregistrovanou ochrannou známku Kofola, kterou licencovala jednotlivým výrobcům limonády.

V roce 1990 se Spofa rozpadla a cennou značku získala Galena, kterou v roce 1994 koupila od státu americká farmaceutická společnost Ivax. Ochrannou známku ale Ivax-ČR získal až v roce 1996, a pak poskytoval povolení k výrobě kofoly několika firmám.

Objevily se ale i pokusy o výrobu různých napodobenin, například limonády Kofča, o které se více dočtete ZDE.

Kofola - hit v 70. letech
Internetové stránky www.kofola.cz uvádějí, že prodeje sirupu Kofo a tedy i kofoly se prudce zvyšovaly zejména ve druhé polovině 60. a na počátku 70. let. V normalizačních letech boje proti všemu "západnímu" byla hnědá limonáda protipólem nedostupné Coca Coly.

"Chodil jsem tehdy s dědečkem do hospody pro pivo. Mezi lepkavými žlutými a červenými limonádami byla kofola docela dobrá alternativa," vzpomíná jeden z tehdejších konzumentů.

Roční produkce v letech 1970 - 1972 dosahovala 179 400 000 litrů kofoly, později se ale na trhu objevila například Citro cola a další nápoje na colové bázi a část trhu zabraly.

90. léta - pryč s normalizační limonádou
Prudce se situace změnila po roce 1989. Mnoho začínajících výrobců znamenalo mnoho sirupů a variací na téma cola. Navíc trh lačný po západních výrobcích zaplavila Coca Cola a Pepsi Cola, takže v roce 1996 dosáhla produkce Kofoly historického dna 26 milionů litrů.

Její výrobci tehdy navíc nebyli schopni zareagovat pružně na oblibu PET lahví a dodávali kofolu buď v sudech pro stáčení nebo ve skle. Balení v plastu přišlo na trh až v roce 1998 stejně jako první reklamní kampaň.

Santa nápoje, nový vládce nad Kofolou
V roce 2000 se největším výrobcem a jediným distributorem Kofoly v PET obalech stala společnost Santa nápoje z Krnova (vznikla v roce 1993). Objem výroby znovu prudce stoupl, loni vyrobila přes 73 milionů litrů nápoje.

Ve spolupráci s Ivaxem, který stále vlastnil ochrannou známku, se rozjela mohutná multimediální reklamní kampaň, která vrátila Kofolu zpět mezi nejprodávanější nealkonápoje na trhu.

Aby své místo udržela, koupila Santa nápoje 24. června 2002 známku Kofola za 215 milionů korun. Ivax-ČR se chce dál věnovat výhradně farmacii.

"Sirup Kofo se bude v Ivax-ČR vyrábět pouze do konce roku 2002, pak výrobu převezme nový vlastník," řekl iDNES manažer Kofoly Aleš Martínek z Ivaxu.

To potvrdila i mluvčí Santy Petra Kubánková, která dodala, že nový majitel značky ukončuje licenční vztahy s ostatními výrobci a Kofola se bude vyrábět výlučně v Krnově a slovenské továrně dceřiné firmy Santa drinks v Rajecké Lesné.

Santa nápoje vyrábí v licenci také americkou RC Colu, jejíž tradice sahá do roku 1905 nebo nealkoholický hroznový nápoj Top Topic.