Ten ukázal, že téměř polovina lidí bude letos o Vánocích šetřit. Kvůli obavám z přetlaku zákazníků v prodejnách potravin těsně před Vánocemi navíc 60 procent lidí zvažuje dřívější nákup. Aktuální situace zasáhla i plány na pořizování dárků a část Čechů tak přehodnotila původně zamýšlené vánoční dárky, pro změnu se rozhodla čtvrtina dotazovaných.
I přes nepříznivou situaci však velká část obyvatel nehodlá šetřit. Z průzkumu vyplývá, že více než polovina lidí plánuje na vánoční přípravy vynaložit obdobné množství peněz jako v loňském roce, jen 4 procenta lidí se chystá utratit více peněz. Zbytek lidí, kteří letos hodlají utratit méně, chce šetřit především na potravinách.
Konkrétně na potravinách chce letos ušetřit čtvrtina Čechů, každý třetí pak omezí výdaje za dárky. Z výzkumu pak také vyplývá, že lidé budou nakupovat jiným způsobem. Téměř 60 procent zamíří do obchodů dříve než obvykle a každý čtvrtý člověk nakupuje či plánuje nakoupit potraviny online.
Během brzkých vánočních nákupů Češi dle průzkumu zamíří pro trvanlivé potraviny, chlazené i mražené maso, ryby a zeleninu a také alkohol, jako víno, pivo nebo sekty. Právě víno a sekt jsou nejtypičtější slavnostní přípitky. Zatímco polovina Čechů si na Vánoce připíjí vínem, na Silvestra 70 procent otevírá sekt, 5 procent pak sáhne po jeho nealkoholické variantě.
Situace kolem nového typu koronaviru zamíchala kartami plánů na Silvestra téměř polovině dotazovaných. Skoro každý šestý člověk se rozhodl neslavit Silvestra vůbec, pětina respondentů bude trávit vstup do nového roku v úzkém rodinném kruhu, namísto plánovaného setkání s partou přátel.
Průzkum také poukázal na to, že se aktuální situace promítla i do znění přípitku. Místo „na zdraví“ a klasického přání šťastného Nového roku si Češi budou letos přát i rok lepší. Slavnostní přípitek se dodržuje v 81 procento dotazovaných domácností, ve čtvrtině případů se ho pak ujímá hlava rodiny. Ve 13 procent pak přípitek pronáší každý jeden člen a ve zbylých domácnostech slovo náleží nejstaršímu členovi či tomu, kdo si přípitek přeje pronést.
Největší zisk až koncem roku
Bohemia sekt se momentálně soustředí na prodeje o svátcích, na kterých každoročně stojí jejich zisky.
„Výrobu sektů určených ke spotřebě o Vánocích a silvestrovských oslavách tradičně ukončujeme až těsně před svátky. Zavedli jsme mimořádné víkendové směny a pro snížení rizika přetížení logistických kapacit jednáme s odběrateli o dřívějších objednávkách a dodávkách. Posilujeme rovněž technické i personální kapacity našeho e-shopu Osobnivinoteka.cz. Na vánočních stolech ani při silvestrovských oslavách nesmí láhev Bohemia Sektu nikomu nechybět,“ říká Ondřej Beránek, ředitel společnosti Bohemia sekt.
I přes nepříznivý rok ale společnost zatím nemůže plně zhodnotit, jak si letos vedla.
„Hlavní sezona je pro nás právě až na konci roku. Letos se nám ale dobře osvědčila letní novinka Bohemia Sekt Ice, které se prodalo více, než jsme čekali, výpadky jsme pak zase měli u jiných produktů kvůli zrušeným firemním akcím, kde se sekt často podává jako uvítací drink,“ hodnotí rok Beránek.