Spořitelně se nelíbí, že konkurenti chtějí využívat převod dotací, aby klienty lákali na své služby.

Spořitelně se nelíbí, že konkurenti chtějí využívat převod dotací, aby klienty lákali na své služby. | foto: Profimedia.cz

Banky zpracují miliardy z EU za padesátník

  • 2
Stát poznal, jak mu boj bank o klienty může ušetřit miliony korun ročně. Když ministerstvo financí hledalo, přes kterou banku bude posílat miliardové dotace z EU, vyhrála letos v červnu nabídka České pojišťovny a HVB Bank. Za tuto službu si bude pojišťovna i banka účtovat každá pouhých 25 haléřů.

Od roku 1996, kdy do Česka začaly proudit různé evropské dotace, přitom ministerstvo peníze posílalo bez tendru přes Českou spořitelnu odhadem za miliony korun na poplatku ročně.

V letošní bankami vynucené soutěži na správce výplat dotací státu a Bruselu banky nabízely své služby na roky 2007 až 2010 za neuvěřitelně různé ceny. Od zmíněného padesátníku po sto milionů korun.

Vítězové v úterý odkryli ceny na tiskové konferenci, protože mají dost spekulací o špatném tendru. "Je to pro nás extrémně zajímavá obchodní příležitost, dostaneme se k novým klientům," uvedl Petr Kopecký, náměstek pro obchod České pojišťovny.

Ta hodlá nabízet příjemcům dotací novou pojistku proti vracení dotací, kdyby příjemce nesplnil podmínky. "Je to agresivní nabídka, kterou šetříme peníze státu a spoléháme na náš obchodní um. HVB má evropské zkušenosti a my podnikatelskou znalost a síť poboček," podotkl.

Ministerstvo financí předpokládalo, že ročně bude za tuto službu platit padesát milionů, soudí šéf pro korporátní klienty HVB Dušan Hladný. Spořitelna výsledek soutěže napadla pro dumpingovou cenu, ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dal minulý týden za pravdu ministerstvu.

Spořitelně se nelíbí, že konkurenti chtějí využívat převod dotací, aby klienty lákali na své služby. Ročně si k nim totiž přijde otevřít účet nutný pro příjem dotace deset až patnáct tisíc příjemců, zejména podnikatelů, firem, obcí a nadací. A to je lukrativní klientela, o kterou každá banka stojí.

HVB a pojišťovna věří, že pět až deset procent z nich nalákají na další služby, aniž by investovali do drahé reklamy. O vítězi rozhodovala cena, ale i systém, počet poboček a úrok. Na účtu ministerstva financí bude totiž stále mezi 100 a 300 miliony korun a za celé čtyři roky jím proteče skoro sto miliard korun.