Celkem se během loňského roku v Česku vyrobilo na 1,4 milionu osobních aut. Zvyšování produkce umožnil pokračující celosvětový zájem o nákup nových aut. Celkově se ve světě během loňska prodalo o 3,1 procenta vozidel meziročně více. Prodeje nových aut ve světě sice v posledních letech vzrůstají, podle výrobců se už ale začínají objevovat rizika, která by mohla český automobilový průmysl zbrzdit.
Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP Bohdana Wojnara je největším rizikem vyčerpání zdrojů pracovních sil a tlak na růst mezd u zaměstnanců. V důsledku toho musí podle šéfa sdružení jednotliví výrobci investovat do robotizace výroby, vývoje nových technologií a ekologičtějších a samořiditelných vozidel. V neposlední řadě se výrobci obávají hrozící obchodní války v podobě zavedení jednostranných cel na dovoz vozů do USA.
Česká auta putují na Západ
Nejvíce vozidel vyrobených v Česku směřuje do Německa. K západním sousedům vloni směřovala bezmála třetina celkového vývozu. S velkým odstupem za Německem je pro český automobilový průmysl druhým největším odbytištěm Velká Británie, kam směřuje 7,5 procenta tuzemského exportu. Třetím nejvýznamnějším trhem s necelými sedmi procenty je podle Auto SAP Španělsko.
Kromě rekordní výroby oznámili výrobci rovněž i sedmiprocentní nárůst tržeb. Významně vyšší, desetiprocentní růst, zaznamenali koncoví výrobci, zatímco dodavatelé dílů pro další výrobu rostli jen 3,4procentním tempem. Podle viceprezidenta svazu Miroslava Dvořáka stojí za tímto rozdílem mimo jiné to, že tuzemští výrobci dílů měli vloni daleko větší problém se sháněním nových zaměstnanců než finální výrobci.
Z dalších typů vozidel se v ČR vloni podle statistik Auto SAP vyrobilo přes
4 600 autobusů, což představuje meziroční nárůst o 5,5 procenta. Nákladních vozidel se v Česku vyrobilo téměř 1 500, dvouprocentním tempem rostla výroba kamionových přívěsů, kterých bylo vloni vyrobeno přes 25 tisíc kusů. Osmiprocentním tempem pak rostla podle statistik svazu výrova motocyklů na celkových 1 331 kusů motorek.