Na zkoušku však nemají hodně času, v zimě se na fritovací olej jezdit prý nedá.
S tím, jak rostou ceny benzinu a ropy, všichni zkoušejí nové pohony. Nedávno objevený plyn už se stal fakticky běžnou záležitostí.
"Na plyn jezdím už čtyři roky," říká divadelní režisér Jiří Havelka, který o výhodách plynu za tu dobu stačil přesvědčit celou divadelní skupinu.
Objevil ho náhodou."Když jsem hledal svoje první auto, našel jsem v bazaru nejlevnější volvo a to bylo na plyn. Teď mám druhé a u plynu už jsem zůstal."
Hlavní výhodu spatřuje v ceně zkapalněného plynu. I ten v posledních dnech sice zdražoval spolu s benzinem, ale s průměrnou cenou kolem 13 korun je stále výrazně levnější.
Auta na netradiční paliva šetřící peněženky motoristů i životní prostředí budou jedním z trháků autosalonu ve Frankfurtu.
Průkopník masovějšího rozšíření vozů s novými typy pohonu je Toyota. Už v roce 1997 uvedla na japonský trh model Prius na hybridní pohon, kombinující klasický zážehový a elektrický motor.
"Na frankfurtském autosalonu představíme model nového luxusního vozu Lexus," říká Tomáš Vaněk z českého zastoupení. Automobilka vyrábí dva hybridní vozy: Toyotu Prius si dosud v Česku závazně objednalo 49 zákazníků a lexus 34 motoristů.
Celosvětově za letošní první půlrok Toyota prodala na 60 tisíc svých hybridů. Touto cestou jdou i další světové automobilky jako General Motors, Ford, Honda a BMW."Každá už má prototyp na alternativní pohon," uvedl šéf Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Podle něj přijde rozvoj v příštích pěti letech.
V Česku dosud používá auta na alternativní paliva jen málo lidí.
"Počítají se na tisícovky," odhaduje František Kučera z odborného časopisu Autoexpert. Největší překážka většího rozšíření se ukazuje cena. Například Toyota Prius se v základní verzi prodává za více než 800 tisíc korun. Proto si Češi oblíbili spíše auta na plyn. Přestavba benzinového motoru na plynový stojí mezi třiceti a šedesáti tisíci korunami podle typu vozu. Odměnou je výrazně levnější provoz.
Rostoucího zájmu o tento typ paliva využije italský Fiat. Brzy chce do Česka dovážet auta s pohonem kombinujícím benzin a plyn.
"Je to už otázkou jen několika týdnů," uvedla mluvčí Fiatu Petra Vaňková. Plyn má však kromě kladů, jako je menší znečišťování ovzduší, i stinné stránky.
"Mezi ně bych zařadil větší rizika pro technický stav auta, nižší výkon či nemožnost parkování v klasických garážích," uvedl Kučera.
Automobilky experimentují ještě s palivovými články, které na energii přeměňují chemické látky, například vodík. Zatím však není jasné, jak přesně jej vyrobit a jak bezpečně skladovat. Volkswagen odhaduje, že bude trvat ještě dvacet let, než bude tato slibná technologie připravena pro masový trh.