Jízda za korunu není konkurenci po chuti.

Jízda za korunu není konkurenci po chuti. | foto: Jan Zátorský, MF DNES

Autobusoví rivalové se perou kvůli nízkým cenám

  • 105
Autobusový dopravce Asiana se naštval na svého rivala Student Agency kvůli jeho jízdenkám za korunu. Obviňuje ho z nekalé konkurence. Letenka za korunu plus poplatky je přitom už běžná u nízkonákladových dopravců bojujících o zákazníky.

Společnost Student Agency začala nabízet na svých dvou linkách jízdenky za velmi nízké ceny. Na trase Praha - Ostrava dostane prvních pět cestujících v každém autobusu jízdenku za pouhou korunu. Na trase Karlovy Vary - Praha je cena 50 Kč, a to pro každého, kdo si lístek rezervuje prostřednictvím SMS zprávy nebo internetu. V tomto případě se ale jedná o dočasnou akci.

Konkurent na lince do Karlových Varů, společnost Asiana, ale celou záležitost vidí jasně - jedná se o nekalou konkurenci.

"Společnost jezdí evidentně pod náklady. Navíc obsadila úplně stejně časy, ve kterých jezdily naše autobusy. A to ani nemluvím o tom, že firma klame zákazníky, když jim v reklamách slíbí jízdenku za korunu, a ve skutečnosti pak musí zaplatit mnohem vyšší cenu," rozčiluje se šéf Asiany Alexej Litvin.

Za korunu do Ostravy - je to v pořádku?
Běžná cena na lince Praha - Ostrava je 290 korun. Šéf Student Agency Radim Jančura ale tvrdí, že linky mu i tak vydělávají. Jízdenek za korunu je jen pár, tvrdí.

"Můžeme jezdit třeba za deset haléřů. A pokud se týká karlovarské linky, ta je nová a má právo být ztrátová," říká Jančura.

Sporem by se měl podle některých médií zabývat Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Kristián Chalupa z oddělení vnějších vztahů sdělil, že zatím na úřad žádný podnět nedorazil. "Tyto informace máme pouze z médií," konstatoval.

Kdyby se úřad případem zabýval, je nepravděpodobné, že by rozhodl v neprospěch Student Agency. Firma totiž dopředu avizovala, že nižší ceny na lince do Karlových Varů jsou pouze dočasné opatření.

A krátkodobé účtování cen pod náklady není podle úřadu důvodem k zásahu. Pokud by se však firma takto snažila vyřadit konkurenci z trhu, mohl by úřad zasáhnout. "Dlouhodobé aplikování se však nepočítá na týdny, ale musí jít minimálně o měsíce," potvrdil Chalupa.

Pro Student Agency hraje ještě jeden argument. Podnákladové ceny může firma podle úřadu účtovat, pokud se nenachází v dominantním postavení na trhu. Pokud by taková firma prudce snížila ceny, mohla by zlikvidovat konkurenci, příslušný trh ovládnout a ceny opět zvýšit, vysvětlil šéf antimonopolního úřadu Martin Pecina.

"V takovém případě by mohlo jít o zneužití dominantního postavení. Na druhou stranu si nemyslím, že by k něčemu podobnému došlo, protože na této autobusové lince a vůbec v autobusové dopravě působí řada konkurentů, což je velmi výhodné pro klienty těchto společností," doplnil Pecina.

"Samozřejmě, že se na tuto věc podíváme, jestli tam nedochází k nějakému jednání, které by bylo v rozporu se zákonem o ochraně hospodářské soutěže," přislíbil šéf antimonopolního úřadu. 

Asiana: Když nestačí české právo, zkusíme Evropu
Sám šéf firmy Asiana o svém případném úspěchu pochybuje. Poškozen se sice cítí, ale zároveň připouští, že konkurence zřejmě žádné české zákony neporušuje.

"Chceme se proto obrátit k evropským soudům," řekl iDNES.cz Alexej Litvin. "Podklady už připravujeme."

Není to poprvé, co se Student Agency pře se svými rivaly. ČSAD Liberec v roce 2005 bránila žlutým autobusům vjet na místní autobusové nádraží. I tento spor řešil antimonopolní úřad, který ČSAD loni v květnu vyměřil dvoumilionovou pokutu. - více zde