Pondělí 15. srpna 2022, svátek má Hana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 15. srpna 2022 Hana

Autobus s přívěsem se vrací

  11:54
Plný autobus lidí a za ním vlek bez motoru s dalšími cestujícími. Ještě v sedmdesátých letech minulého století to byl na tuzemských silnicích poměrně častý obraz.

Autobus Škoda 706 RO doplněný o přívěs Karosa B40 už české silnice brázdil, na jeho zástupce se čeká. | foto: Dagmar BraunováMF DNES

Za pár let by mohl být takový obrázek běžný i na našich silnicích. Stejně jako nasazení autobusů, které jsou schopné najednou pojmout až tři sta cestujících.

„Musíme hledat cesty, jak dopravu autobusem zatraktivnit,“ říká náměstek ministra dopravy pro veřejnou dopravu Petr Šlegr. „Metrobusy jsou určitě řešením pro místa, kde je silná doprava a nejsou peníze na to, stavět třeba tramvaj,“ dodal.

O autobusových vlecích i superdlouhých autobusech se začíná v Česku diskutovat. Například internetový server Busportal.cz uspořádal tento týden v Praze konferenci na toto téma. ůJe to pro české dopravce perspektivní. Teď tomu ale doba ještě nepřeje,“ říká Dagmar Braunová z Busportálu.

Zakázáno zákonem
Provoz vleků zatím u nás podle hlavního konstruktéra společnosti SOR Jana Černého zákon zakazuje. „Musela by být výjimka, tak jako je tomu v Rakousku,“ říká Černý.

S bezpečností provozu by však podle něj už neměl být problém. „Vývoj například brzdových systémů šel od dob, kdy dříve jezdily, hodně dopředu,“ zdůraznil.

„Zatím nikdo s požadavkem na změnu zákona nepřišel, ale jsme ochotni jednat. Hlavní bude bezpečnost,“ nezavrhuje myšlenku náměstek ministra dopravy Jiří Hodač odpovědný za infrastrukturu.

Je toekonomické
Vleky mají přitom pro dopravce řadu výhod – jejich provozem mohou výrazně ušetřit, protože svezou až 80 pasažérů navíc. Díky tomu by lépe zvládli dopravní špičky.

Snižuje se také spotřeba na jednoho cestujícího, a pokud lidí cestuje méně, firma vlek jen odstaví a nemusí kupovat další autobusy, které by mimo špičku zbytečně zahálely.

Nejblíže k vidění v běžném provozu jsou vleky v okolí Innsbrucku, kde je nasazuje společnost Postbus rakouských drah.

„Je to alternativa místo dodatečných spojů na ranní a večerní spoje, kdy je více cestujících. Do jedné soupravy s vlekem se nám vejde až 195 lidí, přes den jezdí většinou jen samotný autobus,“ uvedla mluvčí rakouských drah Karin Gruberová.

Podle ní je navíc přívěs mimořádně ekologický. „Ušetříme více než sto tun dieselu na kilometr ročně, snižuje to i hluk a náklady na řidiče,“ vypočítává výhody Gruberová. Postbus vleky zavedl v roce 2005, podle průzkumu firmy si většina cestujících přeje jejich rozšíření.

Češi vleky nevyrábějí
V Česku zatím výrobce takových vleků chybí a vleky od švýcarského výrobce Hess, který se na tato zařízení specializuje, jsou pro české dopravce příliš drahé.

Ale i sami dopravci se k nim zatím stavějí spíše diplomaticky. Chtěli by je, na druhou stranu mají z jejich zavedení i obavy. Například kvůli odbavování cestujících nebo legislativním překážkám. „Určitě bychom využili nejméně šest takových vleků,“ míní Alois Koutek z OAD Kolín.

Delší je lepší
Vleky jsou zatím ve světě záležitostí spíše menších výrobců autobusů, největší značky jako Volvo nebo Mercedes jdou cestou co nejdelších autobusů. Ty pak nasazují na linky označované jako Metrobus: často mají autobusy svůj vlastní koridor, kterým jedou.

Zejména ve velkých městech v rozvojových zemích pomáhají řešit potíže s dopravou, Metrobus úspěšně funguje v Bogotě nebo Mexico City. Jeho pořízení vyjde výrazně levněji než například stavba tramvaje.

Podle Iva Novotného z Veolia Transport jsou i v Česku vhodné úseky, na které by mohly po úpravách silnic podobné metrobusy schopné převézt až 300 cestujících najednou jezdit. Jde například o trasu Praha–Kladno nebo Hradec Králové–Pardubice.

„Metrobus je dobrou konkurencí pro kolejovou dopravu. Navíc dobře mění image autobusové dopravy,“ míní Novotný.

Autor:
  • Nejčtenější

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Vláda zvažuje zavedení válečné daně. Čirý populismus, říká opozice

Vláda vážně debatuje o zavedení válečné daně, uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura pro CNN Prima News. Na rozdíl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přímotopy jsou past na statisíce. Rodina může za rok zaplatit až čtvrt milionu

Premium Domácnosti, které vytápějí elektrickými přímotopy, čekají velké problémy. Podle propočtů je roční vytápění vyjde na víc...

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

  • Další z rubriky

Česká ekonomika letos poroste o 2,4 procenta, příští rok o procento

Česká bankovní asociace v nové prognóze zlepšila odhad růstu české ekonomiky pro letošní rok na 2,4 procenta. V...

Použití dronů v zemědělství brzdí hlavně legislativa, říká jejich prodejce

Stačila by drobná změna v legislativě, aby se stříkání přípravků na ochranu rostlin dronem do sedmi metrů nad zemí...

Za neplatiče musí zaplatit sousedé. Družstva se bojí dluhů za teplo či vodu

Premium Bytová družstva a společenství vlastníků jednotek (SVJ) se s blížící se zimou obávají nárůstu dlužníků. Kvůli...

Česká ropa čeká v běloruském zásobníku, říká bývalý šéf Mera

Dodávky ropy ropovodem Družba přestaly do Česka, Maďarska a na Slovensko proudit. Ukrajinci nepřijali ruskou platbu za...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...