Hodnota zakázky na padesát cisteren je 203 milionů korun. ČD Cargo je bude nakupovat na leasing. Ilustrační foto.

Hodnota zakázky na padesát cisteren je 203 milionů korun. ČD Cargo je bude nakupovat na leasing. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Antimonopolní úřad začal vyšetřovat zakázku na nákup železničních cisteren

  • 20
Dvousetmilionovou zakázku na nákup 50 cisternových vozů pro státního nákladního dopravce ČD Cargo začal šetřit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Důvodem je stížnost od velkého evropského výrobce nákladních železničních vozů IRS Industries. Podle něj jsou totiž pravidla soutěže diskriminační.

"Od zadavatele jsme si vyžádali dokumentaci a doplnění podkladů. Případ je ve stadiu šetření," řekl mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa.

Zakázka vzbudila mezi výrobci vagonů velký zájem: o zadávací dokumentaci požádalo 13 firem. Do soutěže se však přihlásil jediný zájemce.

V oboru se mluví o tom, že favoritem na zakázku byla díky nastaveným požadavkům lounská společnosti Lostr. Zda je onou společností, která se jako jediná o zakázku přihlásila, není jasné.

ČD Cargo to odmítá sdělit a Lostr dva dny nereagoval na dotazy MF DNES. ČD Cargo na soutěži nevidí nic problematického a říká, že je vše přesně podle zákona. "ÚOHS si pouze vyžádal informace a písemnou dokumentaci k veřejné zakázce," uvedl ředitel marketingu a komunikace firmy Zdeněk Větrovec.

Na soutěži je řada zajímavých detailů. ČD Cargo ji vypsalo loni 21. prosince, což zkracuje zájemcům čas na přípravu nabídky kvůli vánočním svátkům a dovoleným před Silvestrem.

S "vánočními" zakázkami mají na české železnici zkušenosti. Podobně vypsaly České dráhy výběrové řízení na pronájem prostor na nádražích, které vysoutěžily společnosti patřící pod skupinu Penta.

Podmínka: česká norma, ne evropská

ČD Cargo navíc původně chtělo, aby současně s nabídkou dodaly firmy potvrzení o splnění interní normy, která není platná pro země EU, ale je evropským normám velmi podobná. "V kombinaci s podmínkami pro udělení tohoto osvědčení a lhůtou pro podání nabídek se podmínka stává téměř nesplnitelnou, resp. splnitelnou jen pro ty uchazeče, kteří požadované osvědčení vlastní už v době vyhlášení soutěže," napsal obchodní ředitel IRS John Brown ve svém vyjádření pro ÚOHS, které má redakce k dispozici.

Podle IRS České dráhy, když ještě provozovaly nákladní dopravu, vypsaly v roce 2004 podobnou soutěž a požadavek na splnění normy tam nebyl.

Hospodaření ČD Cargo
2008 2009
Tržby (mld. Kč) 17,8 15
Hrubý zisk (mil. Kč) 407 -378
Přeprava (mil. tun) 86,2 68,3
Nákladní vozy 31 719* 23 000
Zaměstnanci 11 368 9 700
Pozn.: Za rok 2009 jde o předběžné údaje
* včetně 923 vozů na leasing
Pramen: ČD Cargo

Ještě zajímavější jsou kritéria, podle kterých má ČD Cargo vybrat vítěze. Cena v hodnocení ekonomické výhodnosti má sice největší váhu, ale jen 45 %. Třicet procent má technické řešení, 25 % navýšení smluvní pokuty, pokud firma dodá cisterny pozdě.

Podle propočtů IRS tak může soutěž prohrát i firma, která nabídne vagony za 100 milionů korun, s firmou, jež je nabídne za 200 milionů. Dražší firmě totiž stačí, aby výrazně navýšila smluvní pokutu.

Například když levnější firma nenabídne žádné navýšení pokuty a dražší navýšení pokuty o korunu za vagon, zakázku získá firma s nabídkou dvakrát dražší. Zadavatel si přitom může dát pokutu přímo do podmínek smlouvy. "Dává to možnost pro jednostrannou manipulaci ve výběru uchazeče," tvrdí IRS. ČD Cargo si za svým zadáním stojí s tím, že díky tomu hodnotí širší ekonomickou výhodnost nabídky.

Podle Davida Ondračky z Transparency International je nízká váha ceny jednou z cest, jak mohou zadavatelé zvýhodnit jednoho uchazeče. "Obecně by měla být cena jediným nebo velmi významným kritériem," tvrdí.

Hodnota zakázky na padesát cisteren je 203 milionů korun. ČD Cargo je bude nakupovat na leasing.

Spekulace o zadání pro firmu Lostr mají svůj důvod. Lostr patří podle výroční zprávy za rok 2008 skupině Aliafin, která je řízena rodinou Matoušků. Milan Matoušek starší a šéf Carga Bazala jsou podle informací MF DNES dlouholetí přátelé, oba spolu pracovali na generálním ředitelství Českých drah. Lostr už dříve pro MF DNES uvedl, že "společnost Lostr nezískala vlivem tvrzených personálních vztahů žádné nestandardní zakázky od ČD Cargo".

Redakce žádala ředitele Bazalu o rozhovor, ale tiskové oddělení to podle svého vyjádření šéfovi ČD Cargo nedoporučí. Na otázku, zda zná majitele Aliafinu, neodpověděl.