Úspěch miliardové železnice. Její trasa u Budějovic platí, potvrdil kraj

  13:58aktualizováno  13:58
Už před dvěma lety získala nová trasa železnice mezi Nemanicemi v Budějovicích a Ševětínem územní rozhodnutí. Po odvoláních a odporu části obyvatel ho však na krajském úřadě potvrdili až nyní. Stavba má vyjít na více než 13 miliard.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vlak projede nejdelším železničním tunelem v republice, pak se z něj vynoří a naopak vystoupá na val nad krajinou. Než se cestující nadějí, budou vystupovat na nádraží v Českých Budějovicích. I tak má vypadat nový úsek železnice mezi Ševětínem a Nemanicemi. Na trase z Prahy je nejnáročnější a nejnákladnější.

Roky přípravu provází silný odpor části obyvatel, kteří nesouhlasí s navrženou trasou. MF DNES zjistila, že před několika dny došlo k důležitému průlomu. Jihočeský krajský úřad potvrdil územní rozhodnutí, které už před více než dvěma lety vydal českobudějovický stavební úřad. Vše vysvětluje v dokumentu o 42 stranách, proti kterému už se nelze odvolat.

„Bude dvoukolejná a součástí se stanou dva dlouhé tunely“

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tak může naplno pokračovat v přípravě stavby. Ta bude poslední částí, kterou na trase koridoru z Prahy do Budějovic zmodernizuje.

„Chystáme ji poměrně velkoryse. Bude samozřejmě dvoukolejná a součástí se stanou dva dlouhé tunely,“ sdělil Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy. Chotýčanský bude měřit pět a Hosínský přibližně tři kilometry. První jmenovaný se má stát nejdelším v Česku. Celý úsek Nemanice–Ševětín je dlouhý téměř 20 kilometrů.

„Po vypořádání odvolání proti územnímu rozhodnutí můžeme pokračovat v přípravě. Odhadujeme, že pokud to dobře půjde, stavba by mohla začít v roce 2023 a potrvá zhruba šest let,“ pokračoval Nejezchleb. Domnívá se, že odklon od stavby drahých tunelů už nemůže nastat. V minulosti se totiž právě o tom vedly na ministerstvu dopravy či SŽDC dohady.

Odborníci pak zpracovali i ekonomické studie, nakolik se vyplatí úsek budovat tak draze. „Celá stavba je nákladná a vychází nyní na více než 13 miliard korun. Když ale zvážíme, jak velkoryse jsme koridor modernizovali, nebo právě budujeme od Benešova dál směrem na jih, byla by věčná škoda skončit na jednokolejce někde před Hlubokou Zámostím, to by byl hřích,“ zdůraznil Nejezchleb.

Dohady vedou roky

Odpor proti navržené trase na úseku Nemanice–Ševětín je nejsilnější v Dobřejovicích s více než 300 obyvateli, které spadají pod Hosín. Koleje se mají přiblížit k vesnici. Místní mají obavy z hluku a celkově ze zásahu do krajiny. U vesnice se bude klenout val vysoký v průměru 14,5 metru a na něm železnice. Kolem ní mají vést hlukové bariéry, SŽDC počítá i s výsadbou stromů.

Dohady o trasu se vedou roky. Část obyvatel Dobřejovic se koleje snažila vytlačit co nejdále. Na druhou stranu, od nejbližšího obytného domu tam má být železnice podle návrhu vzdálená 560 metrů, od zemědělské stavby 370 metrů.

Starosta Hosína Jan Řičánek už o rozhodnutí krajského úřadu věděl. „Tušili jsme, že to tak dopadne. My v průběhu další přípravy stavby opět využijeme našich zákonných možností, ale nehodláme dělat nějaké obstrukce. Už jsme si k tomu mnohokrát řekli své,“ konstatoval Řičánek. Zmínil, že obec v souvislosti se železnicí ještě vede spor s ministerstvem dopravy o to, jaké pravomoci měla ve věci tamní samospráva a co už byl vyšší zájem.

Trasa z Budějovic do Prahy už je z velké části zmodernizovaná. Nyní stavaři pracují na hranicích Jihočeského a Středočeského kraje v úseku Sudoměřice–Votice dlouhém 20 kilometrů, kde budou rovněž dva tunely – Mezno a Deboreč. A naplno by měly na podzim začít práce také na 8,5 kilometru dlouhé části ze Soběslavi do Doubí u Tábora. Hotovo má být v roce 2023.

Pak pojedou vlaky od Prahy až k Ševětínu rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Z Tábora do Prahy na hlavní nádraží dorazí soupravy za hodinu. Až bude hotovo až do Budějovic, měly by vlaky jezdit do hlavního města i za méně než 90 minut.

Na železničním koridoru z Prahy do Budějovic se nyní pracuje na úseku Votice - Sudoměřice, kde rostou dva tunely.

Autor:
  • Nejčtenější

V šumavském jezeře objevili nálevníka lahvenku, je to první nález v Česku

Potápěči původně v Prášilském jezeře hledali vzácnou rostlinu šídlatku. Místo toho našli spoustu jiných živočichů a...

Oběšení dřív bývalo příjemnějším způsobem popravy, říká Ivan Vokáč

Objevovat ve volném čase místa, kde v minulosti kat vykonával tresty hrdelního práva, není úplně tradiční koníček....

Umím si představit, že bych opět létal v armádě s gripenem, říká Šonka

Pilotu Martinu Šonkovi skončila před pár týdny sezona v podniku Red Bull Air Race, který v loňském roce vyhrál. Příští...

Chomutov deklasoval Porubu, Budějovice udolaly Frýdek Místek

Sedm zápasů 12. kola měla na programu první hokejová liga. Lídr z Poruby zavítal na led Chomutova, odkud si odvezl...

Dálnici D4 konečně prodlouží také na trase směrem k Písku

Ze sedmi zájemců jsou nyní tři finalisté, kteří se ucházejí o stavbu dálnice D4 od jihočeských Mirotic do Středočeského...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Budějovice bojují za zklidnění dopravy, Česká ulice však zůstala průjezdná

Řidiči v Českých Budějovicích přišli na to, jak si zkrátit cestu přes centrum města. Ve špičce se tím mohou vyhnout...

Hejtmanství chce sázet stromy s hasiči. Je to chabá pomoc, zní z obcí

Hejtmanka Jihočeského kraje Ivana Stráská vyzvala obce, aby při boji proti kůrovci sázely stromy s dobrovolnými hasiči....

Na vyšetření tomografem čekají Jihočeši měsíce, pacientů je příliš

Tisíce pacientů vyšetřují lékaři v nemocnicích na jihu Čech na CT a magnetické rezonanci. Ačkoli tyto přístroje...

Řidič s autem bez technické nezvládl zatáčku a skončil na jiném voze

Řidič za volantem auta s propadlou technickou kontrolou je zřejmě viníkem nehody na Jindřichohradecku. Nepřizpůsobil...

Najdete na iDNES.cz