Příjezdová hala vlakového nádraží už slouží cestujícím.

Příjezdová hala vlakového nádraží už slouží cestujícím. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Na vlakové nádraží v Budějovicích lákají obchodníky, vstupy do podchodů zmizí

  • 3
Rekonstrukce výpravní budovy v Českých Budějovicích vrcholí, bude nakonec bez pošty, ve hře je lékárna. Slavnostní otevření je naplánované do konce roku. Následně mají zmizet vstupy do nepoužívaného podchodu a nahradí je chodník.

Už jen několik měsíců zbývá do otevření kompletně opravené historické výpravní budovy nádraží v Českých Budějovicích. Rekonstrukce za zhruba 800 milionů korun vrcholí, a tak Správa železnic (SŽ) jako majitel objektu už nějaký čas hledá nové nájemníky do komerčních prostor.

Prodejna s tiskem a občerstvením už funguje, následovat bude jeden bistro řetězec, pekařství či království chlebíčků, kavárna s posezením a pizzou.

Jeden z těch nejvýznamnějších zájemců však vypadl. Česká pošta tam plánovala přesun pobočky, kterou měla v Nádražní ulici. Protože však při plošném zavírání po celé republice skončila právě i na tomto místě, na nádraží nakonec nebude.

„Situace v pobočkové síti v Českých Budějovicích tak, jak je nastavená v současné době, se již měnit nebude. Žádný další přesun v současné době neplánujeme,“ potvrdil mluvčí pošty Ivo Vysoudil.

Část míst je tak prozatím prázdná. SŽ se například nepovedlo nalákat nikoho, kdo by tam otevřel restauraci. „Hodně jsme se ji snažili nabízet. Je ale znát, že v tomto ohledu zasáhl covid a některé provozy naopak spíše končí,“ konstatoval už loni při prohlídce stavby generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

V současnosti tak správa nabízí a hledá partnery pro tři obchodní prostory včetně právě možné restaurace. „Velmi bychom ji tam uvítali. Velkosti volných míst je 29, 65 a 157 metrů čtverečních,“ upřesnila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Podchod zůstává bez využití

Doplnila, že se aktuálně pracuje na rekonstrukci odjezdové haly a severní části objektu. „Dokončuje se také fasáda a ve spolupráci s městem upravujeme venkovní prostory. Do konce roku budou zprovozněné všechny části pro veřejnost, včetně odjezdové haly, nového vstupu severní pasáží a navazujících venkovních ploch,“ vyjmenovala Friebová.

Samozřejmostí v budově už jsou nebo budou automaty na nápoje a potraviny, úschovní boxy pro zavazadla, výdejní boxy na zásilky, bankomat a služby tří dopravců Českých drah, GW Train, Arrivy.

„Dále jednáme o vinotéce, prodejně květin, drogerii a lékárně,“ upozornila mluvčí SŽ. Administrativní prostory využije Správa železnic pro své potřeby, bude tam mít řízení provozu a kanceláře.

Investice kolem nádraží chystá také vedení českobudějovické radnice. Před budovou tak budou opravené chodníky a dostat se má i na opravu povrchu zastávek MHD. „Naším cílem je kompletní rekonstrukce tohoto prostoru,“ potvrdil náměstek primátorky Lubomír Bureš.

V Budějovicích otevřeli příjezdovou halu, celé nádraží opraví do konce roku

Uvedl, že součástí oprav bude i odstranění přístřešků vstupů do nevyužívaného podchodu. Na vchody pak položí dlažbu, takže bude před budovou více místa. „Cílem této úpravy je vytvoření souvislého otevřeného prostoru bez bariér pro chodce,“ konstatoval náměstek.

Je rád, že ve výpravní budově bude i služebna policie, což by mělo mít pozitivní dopad na bezpečnost v této lokalitě.

Samotný podchod zatím dál zůstane bez využití. Vstupy na druhé straně silnice zůstanou. „V současné době vedení města diskutuje s architekty o dalších možnostech využití,“ dodal Bureš.

V minulosti se například vedla debata o tom, zda silnici v těchto místech nepřesunout pod zem, aby pak vznikl úplně nový bulvár. Jenže náklady na takovou akci by byly obrovské, navíc tato stavba příliš nevychází ani technicky.

„Potřebovali bychom, aby auta zase vyjela nad zem na křižovatku u viaduktu. A právě zde zatím výpočty nevycházejí, výjezd by byl moc prudký a v zimním období by mohl být velmi komplikovaný,“ doplnil náměstek primátorky Petr Maroš. Jednou z dřívějších vizí bylo také propojení autobusového a vlakového nádraží nějakou lávkou pro pěší, ale i v tomto případě zůstalo jen u nápadu.